На местен референдум жителите на село Мадара решават дали да се отделят от община Шумен и дали да преминат към по-малката община Каспичан. Допитването ще продължи до 20 часа.
Малко над 900 жители на Мадара могат да решат бъдещето на популярното село, където се намира глобалният символ на България - Мадарският конник.
Инициативният комитет, който организира референдума, твърди, че в община Каспичан кметството ще получава по-добро финансиране. Смяната на административния център обаче ще предизвика битови проблеми за жителите на Мадара.
"Към Шумен има поне транспорт. В Каспичан няма нито лекари, нито нищо. Ще ни прехвърлят към Нови пазар. Трябва да се сменя всичко - лични карти, адреси, всичко"; "На нас и медицината ни е в Шумен, и правосъдието ни е в Шумен"; „Бяхме в Каспичан, не бяхме добре. В Шумен сме - пак не сме добре. За Мадара никой не мисли в тази държава", споделиха жители на селото пред БНР.
Жителите на Мадара не очакват голяма избирателна активност в местния референдум, който вече веднъж се е провеждал преди 20 години. Тогава селото избра да излезе от малката община Каспичан и премина към по голямата община Шумен.
"Не мисля, че е редно да се връщаме назад"; "Идеята не е добра. Сега по желание на кмета иска да отидем пак към Каспичан, обаче повечето не искат"; "Щом се провежде референдум за излизане, трябва да имаме право и за влизане", коментираха изборатели.
Основен организатор на допитването е кмета на Мадара Неделчо Неделчев. Той твърди, че Каспичан ще осигури финансова независимост на популярното село. До този момент няма сигнали за изборни нарушения, но кметът Неделчев е притеснен, че може да се стигне до манипулация на вота: "Първо, бюлетините не са номерирани - представляват едно бяло листче с въпроса и две квадратчета, нищо повече, тоест, всеки може да си го отпечата, да си го сложи в плика, пликът е същият, обикновен пощенски плик".
Жителите на Мадара, които нямат валидни лични документи, могат да получат удостоверения за гласуване в сектор "Български документи за самоличност" към шуменската полиция. Там ще има дежурни служители днес от 8:30 до 17:30 часа.