Експерти предлагат пълна промяна за най-старите трамваи в редовна експлоатация

Марио Евстатиев
share

Експертите от Постоянната работна група по системи за пътническа информация при заместник-кмета по транспорт (ИБИС техници-София) предлагат амбициозен план за пълна промяна на най-старите експлоатирани по линия трамваи у нас - мотрисите DüWag GT8z, които обслужват трамвайна линия 23.

Уникалните превозни средства, използвани през 60-те години на ХХ век като влакове от бързата градска железница между градовете Бон и Кьолн, попадат у нас през 1995 година, закупени втора употреба за новооткритата нормалнорелсова трамвайна линия 22.  Още тогава, мотрисите са на възраст около 36 години, но преминали през планов ремонт в Бон преди доставката, те се включват успешно и без сериозни вложения в трамвайната мрежа на София. Обслужват линия 22 до въвеждането в експлоатация на трамвайната линия 23, за която тези машини са единственото решение, тъй като разполагат с кабини в двата края и това позволява смяна на посоката на движение без обръщателно ухо. Така наречените "пенделни" трамваи са незаменими и при сериозни инфраструктурни ремонти, което се видя по време на мащабната реконструкция на трамвайните трасета в Прага, Чехия, заради която, Община Прага изкупи пенделни мотриси чешко производство от Мишколц, Унгария. Именно тези мотриси бяха предмет на интерес и от Столична община през 2018 година, но до сделка не се стига. Така, София остава с 60 годишни трамваи в редовна експлоатация, които не са преминавали реален възстановителен ремонт от тяхната доставка у нас. Към момента, в експлоатация са само 4 от модела.

Логистика

"Столичен електротранспорт" ЕАД, който е собственик и оператор на мотрисите поддържа позицията, че истински ремонт в специализираната база на дружеството на бул. Цар Борис ІІІ би излязъл много скъп, а логистиката за трансбордиране до работилницата - невъзможна. Причината - има само две адаптерни колички за междурелсие 1009 мм, каквото е то до поделение "Трамкар". Експертите обаче са на мнение, че липсата на колички не е основният проблем, защото транспорт от депо Искър до поделение Трамкар с камион с платформа за превоз на тежка техника би излязъл не по-скъп като разход. Значително ще се намали и времето за превоз и би се спестила допълнителна организация относно превоза на 26 метровото превозно средство.

Части

Друг аргумент е липсата на резервни части, който блиц проверка на екипа "ИБИС техници - София" също се оказа несъстоятелен - полски и немски фирми са специализирани в производство на богата гама елементи за DüWag, като предлагат и конкурентни по цена решения за по-старите и тежки за поддръжка елементи. Простата конструкция и адаптивността на електрическите схеми пък дават допълнителни възможности за замяна на дадена група компоненти с по-съвременни и лесни за поддръжка, какъвто е случая с ходовите и спирачни контактори, разположени в така наречения "селективен шкаф" под челните вагони на мотрисите.

Идеята

Експертите са на мнение, че най-оптимално е да се извърши качествен заводски ремонт с частична и дискретна модернизация, като така да се запази оригиналния външен вид и интериорна линия на трамваите. Меките кожени седалки в салона, плоскостите от пресовано дърво, алуминиевите и хромирани елементи, както и надпрозоречните багажници са само част от нещата, които трябва да бъдат запазени, но освежени. Специален поглед, екипът отправя към възстановяване пълната функционалност на системата за управление и контрол на заетостта на вратите, бутоните за отваряне от пътниците, автоматичното включване на осветлението в салона при намаляване на външната осветеност, акустичната информационна система вътре и отвън. Те предлагат и инсталиране на електронни табели, които да се управляват автоматично и да са разположени в оригиналните пространства, в които са били монтирани ролковите маршрутни и номерни табла. За да се осъществи начинанието, екипът вече е депозирал официално предложение в канцеларията на Заместник - кмета по транспорт Д-р Кристиан Кръстев и очакват неговото одобрение. Ако има положителен отговор, експертите са готови да се заемат с цялата организация по сформирането на екип за работа по мотрисите, съдействие за транспорт до цеховете на "Трамкар" и реална работа по проекта, съвместена с контрол по отношение на коректното изпълнение на заложените в плана за ремонт операции.  Не е изчислена цената на един такъв ремонт, но със сигурност тя ще е далеч по-ниска от закупуването на други пенделни мотриси втора употреба, които също биха имали нужда от сервизни процедури преди въвеждане на експлоатация, обясняват от екипа. Целта за момента е да се извърши ремонт на една мотриса, след което да се направи технико-икономически анализ на резултатите.

Носталгия

Трамваите DüWag GT8z са най-старите, намиращи се в редовна експлоатация. Те са и атрактивни за редица чуждестранни организации, които с удоволствие биха дошли в София, за да наемат подобно превозно средство за пътуване по трамвайните трасета с нормално междурелсие. Мотриса от модела бе звезда и в японска продукция, посветена на трамвайната мрежа на столицата ни.

Снимки: Марио Евстатиев

Водещи новини

Още новини