Хрантутим институции, които не защитават правата ни

булфото /архив/, фейсбук
share

Примерите за това са многообразни и от всички сфери на нашия обществен живот. Ето днес например във фейсбук плъзна сведение, че от ВиК във Варна са се изгаврили публично със своите потребители, предупреждавайки ги да не им звънят, за да не безпокоят служителите им?! Що за гьонсуратлък е това, всеки сам може да си отговори.

Не по-маловажна е темата за наглеците, които ни тровят с некачествени храни.Защо ние, българите, не успяваме да се преборим с търговците на пазара да ни продават качествена храна, вместо боклуци? Каква е ролята на институциите в защитата на потребителите в този процес? Българите често ли съдят продавачите на хранителни фалшификати и какви са резултатите от това? Защо глобите за нарушителите са все едно бълха ги е ухапала?

По тези теми разговарям с Богомил Николов, управител на Асоциацията на "Активните потребители".

Не може да ти е хем удобно, хем изгодно. Ако имаш избор на пазара за по-хубави продукти, то ти трябва да си ги подбереш и по този начин да повлияеш на пазара.

Вярно е, че в големите хранителни вериги не се намират най-качествените плодове и зеленчуци, но хората не подбират,  следват удобството си да пазаруват лесно и бързо. На пазарите има хубави продукти, но те са по-скъпи – качеството си има цена.

Българите сме изоставени от институциите и по тази ясна причина все не успяваме да се преборим за правото ни да се храним правилно и полезно. Примерно, когато ние сигнализирахме преди време за проблемите с некачественото сирене, които продаваха в магазините, а преди това за киселото мляко, то институциите вместо да ни съдействат, започнаха да ни обвиняват публично. Не сме били разбирали, лабораториите ни не били читави и прочее. Тогава ведомствата не взеха никакви мерки. Същевременно фалшификатите се умножиха, а спирането им е все по-трудно. Защото, когато половината от даден бранш, който произвежда ментета, се обединят, то съпротивата им е по-голяма.

Важно е институциите да спират подобни процеси още в зародиш. През тази зима открихме един вносен от Румъния продукт с метанол /течност за чистачки/, който от две години е забранен. Производителите твърдят, че това не бил точно метанол, а метанолов полимер, което било различно! Добре де, ама лабораторията твърди друго. Пратихме сигнал до санитарния здравен инспектор още през януари, но последва едно голямо нищо. Щом здравната инспекция не си върши работата, а ни оставя сами, резултатът ще е, че следващата зима на пазара тук сигурно ще има още три такива продукта. И какво да направи потребителят?!

Институциите трябва да бъдат научени от нас,

В качеството ни на граждани, да си вършат работата. Трябва да има много по-добра отчетност и прозрачност в дейността им и да са по-отзивчиви за сътрудничество. Така, ако кажем на БАБХ: хайде да проверим 10 детски градини дали хранят децата с качествено сирене, те вероятно няма да ни отговорят. Затова трябва да има обществен натиск. Виждаме, че те предприемат действия само и единствено, когато се създаде голям шум в обществото. Резонен е въпросът ви, защо тогава ги издържаме тези служители.

Има процедурен начин хората да отстояват правото си да ядат качествена храна, но той е доста труден. Българите водят малко съдебни дела по тези проблеми, но пък, ако го направят, то 8 от 10 души печелят. Една част от хората у нас казват, че не им се занимава със съдебни процедури, а другата част, че те са им непосилни. Когато държавата иска, може да направи нещо за своите граждани. Примерно в други държави има фондове за подпомагане на дела на граждани, които финансират в началото съдебните процедури и при спечелени дела, гражданите се издължават. Тези организации рискуват, но и печелят повече, отколкото губят. Така се праща съобщуние и до бизнеса: внимавайте какво предлагате, защото ще ви осъдят. У нас обаче производителите на ментета знаят , че хората не могат или не искат да ги съдят, а институциите не си гледат работата и правят каквото си искат.

Истината е, че трябва да се противодейства

на всички порочни практики у нас. Скоро пуснахме едно наше проучване за всички актове на КЗП три години назад. Оказва се, че най-големите нарушители за нелоялни практики с най-много санкции, са мобилните оператори. Това се случва, защото глобите са много малки и те не могат да окажат възпиращо действие на тези порочности, а не да са като ухапване от бълха примерно.

Водещи новини

Още новини