През 2020 година по Дунав мост 2 при Видин - Калафат са преминали 950 000 превозни средства, което означава, че среднодневно са преминавали по около 3000 автомобила, предаде БТА.
Намалението на трафика е с 5 процента в сравнение с 2019 година, отчитат от смесеното българо-румънско дружество, управляващо съоръжението. Това съобщи за БТА инж. Любомир Низамов, директор на "Дунав мост Видин - Калафат" АД.
В сравнение с предходната 2019 г., процентът на преминалите товарни автомобили по мостовото съоръжение се вдигнал, достигайки 65-70 процента от общия брой МПС. Увеличението се дължи основно на преминалите по-малко леки автомобили през пункта, в резултата на мерките и ограниченията за пътувания наложени от пандемията от COVID 19, уточни инж. Низамов. Дружеството отчита приходи за 2020 г. 95 на сто спрямо 2019 г. Като месеците, в които по Дунав мост 2 са преминали най-малко моторни превозни средства са март и април, когато бяха затворени границите заради пандемията и не се знаеше как ще се управлява кризата, допълни Любомир Низамов. По-слабият трафик през миналата година се дължи и на многото ремонти, които се извършваха по международен път Е - 79, което изключително много затрудни движението на автомобилите и нормално бе трафикът да се пренасочи основно към Дунав мост при Русе.
През юни тази година Дунав мост 2 при Видин -Калафат ще отбележи осем години от своето откриване и към днешна дата съоръжението е отлично поддържано технически. През миналата година не са извършвани съществени ремонтни дейности, редовно е извършвана профилактика на отделни части. Част от ремонтните дейности все още се извършват от фирмата изпълнител - FCC, защото все още не са изтекли всички определени гаранционни срокове, каза инж. Любомир Низамов.
На Дунав мост 2 при Видин -Калафат, сме осигурили всички необходими условия за безпроблемно преминаване на автомобилите. Граничният контролно-пропускателен пункт /ГКПП/ на Дунав мост 2 при Видин-Калафат е най- добре оборудваният контролен пункт в България, е категоричен Любомир Низамов. Навсякъде по инфраструктурата и подходите към моста има поставени тоалетни, кошчета, поставени са знаци, указващи образуването на колони от автомобили, ежедневно се почиства районът на ГКПП и инфраструктурата към него. За 2020 г. дружеството е предало близо 30 тона битов отпадък само от българската част на трасето към моста, допълни Низамов.
За разлика от автомобилния трафик, при който натовареността е значителна, възможностите за железопътен превоз по моста се използват минимално, посочи директорът на "Дунав мост Видин - Калафат" АД. Той допълни, че има интерес към ж.п превозите, преминаващи по съоръжението, водят се разговори във връзка с възможността редовно да преминават през моста т.н. блок-влакове, но засега това е все още в сферата на проектните проучвания. Така в момента по моста преминава единствено пътнически влак Видин - Крайова. За съжаление, от другата страна - в Румъния, участъкът между Калафат и Крайова все още не е достатъчно модернизиран, все още няма електрификация на железопътната мрежа и разстоянието между двата румънски града, което по пряка линия е около 90 км, с влак отнема три часа. Затова в момента не се оправдават надеждите по отношение развитието на железопътния трафик по моста - като изключим пътническия влак, средноседмично минават по два влака, но те са епизодични, не са регулярни, по график, каза инж.Низамов. И през 2020 г. периодично на пункта и по трасето преди моста, както на българска така и на румънска страна, се образуваха километрични опашки, които определено изнервят както шофьорите така и работещите на трасето. Средното време за преминаване на един автомобил през пункта е около 7 минути и това време е напълно нормално за преминаване и обработка. Често се образуват големи опашки, защото различните служби, работещи на пункта имат различни по обем и времетраене задължения. Свидетели сме, че през 2020 г., която бе нетипична година за целия свят, граничния контрол се завърна навсякъде по границите в Европа .
На ГКПП "Дунав мост 2" работят много служби и прекалено много дейности има на пункта - граничен, митнически и ветеринарен контрол, преминаващите автомобили подлежат на контрол за измерване на теглото, на фискален и разрешителен контрол, заплащат се различни такси, а през тази година към този контрол се прибави и контролът по заплащане на неплатени глоби и контролът на Регионалните здравни служби /РЗИ/ във връзка с пандемията от COVID 19. Всички тези институции имат определени задачи, които трябва да изпълняват и така на практика един автомобил, преминавайки през всички контроли времето му за обработка и преминаване по трасето става за 7 минути, разясни ситуацията Любомир Низамов. За нуждите на РЗИ са монтирани специални фургони, където се подават декларации, правят се регистрации, в един момент се измерваше и температурата на водачите на МПС.
В готовност сме в случай на необходимост да поставим допълнителни фургони за вземане на антигенни и PCR тестове, допълни Низамов и уточни, че по всяко време на денонощието на пункта се работи на 6 платна в едната посока. Открихме през 2020 г. първата пътна връзка за бензиностанция и към момента имаме ще няколко молби за свързване на обекти към инфраструктурата , каза още директорът на "Дунав мост 2 Видин-Калафат" .
Всичките проекти са на различен етап и се надяваме, че до 1-2 години към тази бензиностанция ще са изградени още една две пътни връзки, хотели, ресторанти и др. обекти. По цялото трасе има определен голям инвеститорски интерес, за изграждане на различни пътни обекти, допълни Низамов.
Смесеното българо-румънско дружество " "Дунав мост Видин-Калафат" АД поддържа сайт , фейсбук страница и мобилно приложение за трафика на автомобили по съоръжението, което в реално време показва движението и е голямо улеснение за водачите на автомобили и на всички преминаващи през този граничен пункт. Уеб камера на Дунав мост 2, свързващ Видин и Калафат показва трафика / www.vidincalafatbridge.bg/. На сайта на дружеството, интересуващите се могат да намерят много полезна информация, допълва инж.Любомир Низамов.