Вратичка в Закона за автомобилните превози разтяга връзката превозвач-шофьор, като по този начин подборът на водачите е почти неконтролируем. Това стана ясно на проведена кръгла маса за обсъждане на проблемите, свързани с таксиметровите превози, съобщава в. "Монитор".
На срещата зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев, депутати от комисията по транспорт в парламента, шефове на КАТ, както и представители на браншовите организации, се обединиха около мнението, че държавата не осигурява достатъчно ефективен контрол върху този тип превози.
Порочната практика се крие в текст от закона, който позволява услугата да се осъществява от лицензиран превозвач или от „водач за собствена сметка”. Това уточнение позволява на всеки, регистрирал се като юридическо лице по Търговския закон, да извършва дейността. Чрез фирмата превозвач вземат таксиметрови автомобили на лизинг, които най-често отдават под аренда на други водачи, които на свой ред регистрират свои фирми. Никой не пречи на последните да повторят процедурата и да преотдадат автомобила на трети човек. По този начин се получава омагьосан кръг, а връзката шофьор-превозвач се губи между няколко посредника, обясниха представители на браншовите организации.
По думите на Камен Кичев абсолютно недопустимо е хора, които са осъждани и такива, които са дори с отнети книжки да возят пътници. Зам.-министърът обеща това съвсем скоро да се промени.
Държавните органи обсъждат и конкретни изменения при облагането на превозвачите. Основна мярка, която трябва да изкара нелегалните водачи „на светло”, е връщането на патентния данък. Вече са провеждани срещи между законодателите, КАТ и Националния съюз на превозвачите. „Вървим в правилната посока във взаимното информиране за поведението на шофьорите”, заяви Пламен Крумов, председател на браншовата организация. По негови думи съществува и друга порочна практика, която ощетява държавния бюджет. Таксиджиите се регистрират и в края на годината, когато е отчетният период за юридическите лица, закриват дейността си. През следващата година същите създават нови фирми и по този начин се скатават от плащане на данъци.
Според Крумов с падането на патентния данък през 2007 г. “се е легализирала перфектна манифактура за легализиране на нови и нови фирми, върху които на практика няма контрол”, а след отпадането на налога лошите практики в сектора растат лавинообразно.
Зам.-министър Кичев каза, че този въпрос ще се обсъди с Министерството на финансите, специално за времето, за което ще се издава документът.
Представители на таксиметровите компании поискаха да се помисли за това да отпадне задължението автомобилът, който управляват, да не е на повече от 10 години, но Кичев заяви, че едно евентуално отстъпление, свързано с възрастта на автомобилите ще е крачка назад и от това ще бъдат ощетени най-вече потребителите. От бранша дойде и предложението освен максимална цена на километър, която беше въведена миналата година, да бъде въведена и минимална тарифа за услугата.