Гърция не е важна. Турция също. Хубаво е, че ги има, защото ако ги нямаше щяхме да бъдем принудени да избираме – да ходим на Черноморието или да не ходим на море.
Гледам представителите на туристическия бизнес по телевизора и се чудя тези господа какво, по дяволите, искат от хората? От тези по-обикновените, дето не са ВИП. Не искат да наемат свръхлукс стаи за по два бона на вечер? Що? Да не би суперлуксът да не им допада, ами се натискат в прахоляка на гръцките къмпинги?
От телевизора ми говорят сухо и шаблонно. Някак назубрено и неумело. Неубедително. Използват графични таблици за сравнение и доказване на техните тези - морето ни било идеално, чисто, това с кафявите петна вече било решено, услугите петзвездни, а камериерките... о-бу-че-ни!
Обаче туристът е говедо. Не ще да идва, защото вярва на пропагандата, че моренцето ни е оакано. Вярва, че подпорните стени ще се превърнах в хотели. Вярва, че дюните, които са разорани всъщност не са дюни, а наноси и спадат към друга категория неща. Вярват, че девствените местенца отдавна са дефлорирани от мутри. Наивен и глупав човек е този турист. Изпълнен с вяра като религиозен екстремист. И защото толкова му е акълът. Този, обикновеният, товари жената децата и кучето на десетгодишния си автомобил и пердаши към Гърция. Готов е да стои по половин ден на границата, да хаби бензин, да си плаща по-скъпо.
Защо?
Това представителите на туристическия бранш не го разбират. Защо по дяволите? Това говедо не разбира ли, че в Черноморието ни са налети инвестиции колкото за два космодрума на луната, че и повече. Не е ли достатъчно? Чудят се каква рекламна стратегия да измислят – песен с млади девойки по мокри фланелки ли? Клипове с огньове и нестинарки ли?
Отговорът е лесен. Този, обикновеният, почиващият, идиота, всъщност не е идиот.
Той вярва, че морето ни е презастроено, защото вече го е виждал с очите си. Знае, че чешмяната вода не става за пиене защото е изкарал поне две, с извинения, дизентерии. Знае, че храната е лоша (не навсякъде, ама покрай сухото гори и мокрото) защото я е повръщал. Знае, че морето е пълно с лайна, защото ги е мирисал. Знае, че с него ще се отнасят като с боклук, защото го е преживявал. Знае за всичко това, защото вече е сърбал черноморската попара. Лично той. Това не е резултат на внушение, а на опит.
Този същият не се влачи в чужбина в знак на протест. За него това е алтернатива.
И за финал един съвет от областта на маркетинга. Не се опитвайте да продавате неща, които никой не желае. Първо създайте търсене, желание и необходимост и чак тогава идва продажбата.