Психолози, работещи на горещата телефонна линия за деца, близо 24 часа разговаряли по телефона с дете, за да го убедят да не слага край на живота си, разказаха пред „Монитор“ от Държавна агенция за закрила на детето.
Това е един от последните случай на психолозите. Детето, което е в тийнейджърска възраст, позвънило на горещия телефон късно вечерта. Споделило проблема си, който бил свързан с раздялата му с любимия човек, и разкрило намерението си да посегне на живота си, като разказало с подробности, как точно мисли да се самоубие.
Специалистите започнали разговори с тийнейджъра, и опитали по всякакъв начин да го предразположат и да спечелят доверието му, за да спасят живота му. В този случай детето не е заявило от кой град е, не дало никакви подробности за себе си, не казало името си и телефон за обратна връзка. Било изключително разстроено и затворено, разказаха от ДАЗД.
След едночасов разговор, връзката била прекъсната. Малко по-късно обаче детето се обадило още два пъти, като разговорите продължили цяла нощ, както и на следващия ден. Дългият разговор бил успех за психолозите, които явно са спечелили доверието на подрстващото дете.
Накрая специалистите били сигурни, че то е напълно спокойно, т.е. получило е необходимата помощ и подкрепа и се е отказало да посяга на живота си. Така, благодарение на денонощната телефонна линия бил спасен човешки живот.
Държавната агенция за закрила на детето поема управлението на Националната телефонна линия за деца 116 111. Номерът, който е единен за цяла Европа, ще остане достъпен от цялата страна и напълно безплатен за обаждащите се. За поддръжката на линията ще бъдат назначени квалифицирани психолози, които да продължат да предоставят денонощно подкрепа и информация. При сигнал за дете с опасност за здравето или живота ще се сезират полицията и регионалните дирекции на Агенцията за социално подпомагане, разясниха експертите.
Близо 5200 са регистрираните обаждания от деца за психосоциални проблеми – страх и тревожност, както и притеснения за психични заболявания. Всеки месец е била предоставяна подкрепа на средно 5-6 тийнейджъри, които са искали да посегнат на живота си, става ясно още от данните на агенцията за закрила на детето. Децата най-често са се обръщали към телефонната линия с въпроси за отношения с връстници създаване на приятелства при промяна на средата на живот, като преместване в друго училище или град, уточниха специалистите. Част от обажданията пък са били свързани с любовни връзки и взаимоотношения, като в някои случаи са споделяли за насилие във връзката и опасни интернет запознанства, както и училищни проблеми и тормоз.