Системата за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние – за пътните превозни средства с тегло над 3,5 тона, е в пълна готовност да започнат тестовете ѝ. На терен ще се отчитат реални данни от бордови устройства и маршрутни карти, за да се добие представа за разходите на превозвачите, съобщават от АПИ.
Тол системата ще покрива около 6000 км от републиканската мрежа. Това ще са основно автомагистрали, първи и част от пътищата втори клас, както се договори премиерът Бойко Борисов на среща с превозвачи през месец май. Очакваните приходи от тол такси са около 700 млн. лв. на година и общо около 1 млрд. лв. приходи заедно с продажбите на винетки.
Системата предвижда три начина за тол таксуване: маршрутна карта, GPS тракери и бордови устройства. Маршрутната карта е подходяща за шофьорите, които по-рядко пътуват. Тя ще важи за 24 часа от момента на активирането й. Може да се купи един или 7 дни предварително в зависимост от това дали ползвателят на пътя е регистриран в системата. Той ще трябва да подаде и 4 междинни точки, освен началната и крайната точка на маршрута.Бордовите устройства и GPS тракерите са за редовните ползватели на републиканските пътища. Маршрутните карти ще се продават чрез познатите канали – сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение, физически в офиси, и в терминалите за самотаксуване.
Разработен е и калкулатор, който ще бъде публикуван на www.bgtoll.bg след окончателно приемане на тарифите и обхвата на пътищата с тол такса. Целта е всеки превозвач бързо и точно сам да може да изчисли таксата си съобразно характеристиките на превозното средство и маршрута, по който ще премине.