Попадането в турбуленция е често срещана ситуация при пътуване със самолет, но не толкова често се случва по този начин. Нашите изисквания са много строги – пътникът от излитане до кацане не трябва да усеща нищо, а не да повръща по време на полет”. Това коментира в сутрешния блок на Нова телевизия специалистът по самолетни инциденти Ангел Борисов относно пътниците, които в понеделник бяха ранени вследствие на силна турбуленция.
Машината Боинг 737-300 на компанията ALK Еърлайнс със 121 пътници на борда е изпълнявала чартърен полет от Прищина /Косово/ до Базел /Швейцария/. Самолетът е попаднал в силна турбуленция около 30 минути преди кацане. Най-малко десет души бяха ранени, а вибрациите са били толкова силни, че няколко седалки са били изтръгнати от местата им. Инцидентът е станал, когато машината е заобикаляла зона с гръмотевична буря над Алпите.
Зоните, които са с турбуленция не се появяват внезапно. Ръководител въздушно движение следи по трасето самолетите, които са прелитали преди това и уведомява следващите екипажи за налична турбуленция, особено когато говорим за гръмотевична деятелност, обясни Ангел Борисов.
По думите му решението за заобикаляне на тези облаци се взима от командира на екипажа с уведомление на ръководител полети, че той се отклонява от трасето. Това отклонение е различно в зависимост от бурята. Ако имаме локално петно, може да се заобиколи с 10-20 км. Но когато има широк фронт, какъвто най-вероятно имаме в този случай, той може да се отклони и на 100 км, каза още Борисов.
В случая синхронът между ръководител полети и екипажа не е осъществен нормално. Възможно е и екипажът да не е получил такава информация ако преди това не са прелитали по това трасе други самолети, коментира Ангел Борисов.
Според него е учудващо и откачването на няколко седалки. Това говори, че при монтажа им те не са фиксирани както трябва. По принцип те би трябвало да са фиксирани така, че откачането им да е невъзможно, каза Борисов.