Монтирана работеща газова уредба на пропан или метан ще дава по-висока екооценка на автомобилите. От Столична община искат „цапащите“ коли да бъдат ограничавани в центъра и мярката да бъде въведена колкото се може по-бързо. С нови правила и по-старите, но щадящи природата коли, ще може да влизат в центъра на големите градове при високо замърсяване на въздуха.
По-екологичните МПС-та ще бъдат отличавани от вредните за околната среда със стикер за преминат технически преглед и вграден чип за екологичната група, гласят промени на транспортното министерство в наредбата за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства.
Новата разпоредба ще въведе пет екологични групи във връзка с ограничаването на трафика в градовете при пикови стойности на фини прахови частици. Определянето на групата ще зависи от еврокатегорията или датата на първата регистрация на колата и от техническото измерване на отделяните замърсители. Предвижда се автомобилите, които са само с електродвигатели, както и тези с водородна горивна клетка, да се категоризират в пета екологична група.
Идеята на столичните общинари е в центъра при замърсен въздух да се допускат автомобили само с най-високите екологични показатели на двигателя - Евро 5 и 6, а тези с Евро 2 и 3 да се глобяват, ако преминават през централната част на града. Но транспортното министерство въвежда нови екокатегории, които ще се определят с измервания на двигателя, докато работи на бензин, и другото алтернативно гориво.
„Така въпреки по-ниския си стандарт за изгорели газове, автомобилите с алтернативни горива ще получават по-високи екокатегории“, обясни пред „Монитор“ Дамян Войновски от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Практиката показва, че измерените газове на автомобили с пропан-бутан са с до 15 до 20 на сто по-ниски вредни емисии, отколкото на бензин. При метана този процент е между 20 и 27 на сто в полза на природния газ. Така че със сигурност един автомобил, който има изправна газова система, ще даде по-добри резултати, отколкото на бензин Категорията ще се определя при периодичния преглед на автомобилите.
Промените в наредбата предвиждат още създаване на онлайн система за регистрация на данните от газоанализаторите, димомерите и стенда за проверка на спирачките, получени при годишния технически преглед. Това най-рано може да се случи от началото на другата година, въпреки желанието на столичните общинари да стане възможно най-скоро. Необходимо е технологично време да се произведат новите екостикери а и няма как собствениците на автомобили да бъдат задължени да минат два пъти на един и същ преглед за една година.
Новите изменения ще доведат и до изменения в Закона за движения по пътищата, защото използването на стикерите, както и забраните за влизане в градовете и глобите при неспазването на ограниченията, трябва да са в закона. Разпоредбата ще важи първоначално само за леките автомобили. Но от бившата ДАИ са готови при желание на общините промените да важат и за товарните.
Най-скъпите АГУ-та достигат до 5 бона Автомобилните газови уредби са най-разпространени у нас. Цените на АГУ-тата зависят от типа двигател. Карбураторните и моноинжекционни мотори могат да се оборудват с най-евтините газови уредби - около 800 лева. За автомобилите с многоточкови инжекционни системи на двигателите е необходима по-сложна и респективно по-скъпа газова уредба. При тези АГУ-та има електронен блок за управление, газови инжектори и газов изпарител. Тяхната цена надхвърля 1000 лева, като в зависимост от марката може да достигне и 1500 лева. Най-скъпи са системите, които вкарват газта в двигателя в течно състояние. Те достигат до 5000 лева.