Институтът за пътна безопасност призовава държавните органи да започнат национална кампания за преглед на изкуствените неравности по пътищата в България.
Изпратили сме искане до Главния прокурор, Председателя на АПИ, Областните управители и кметове на общини за извършване на проверка за съответствие на вече изградени изкуствени неравности по пътното платно, посочват от организацията.
В Института за пътна безопасност ежедневно постъпват множество сигнали за неправилно изградени изкуствени неравности по пътното платно. След направена проверка от експерти на Института се констатира, че в България по-голямата част от поставените изкуствени неравности са незаконни и не отговарят на нормативните изисквания. В чл. 3 на Наредба № РД-02-20-10 от 5.07.2012 г. се посочва ясно, че „Местоположението за изграждане или монтиране върху платното за движение на изкуствени неравности и на други средства за ограничаване на скоростта на движение се определя с проект за организация на движението извън границите на населените места и с генерален план за организация на движението (ГПОД) в населени места и селищни образувания в съответствие с изискванията на Наредба № 1 от 2001 г. за организиране на движението по пътищата (ДВ, бр. 13 от 2001 г.)“.
Към настоящия момент в България има 265 общини и под 5% от тях имат приет действащ ГПОД. Но дори и да пренебрегнем като напълно незначителен факта, че по-малко от 5% от общините в България нямат изработен ГПОД, макар и това да е тяхно задължение от 2001 г., а сега сме 2019 г., то не може да се пренебрегне факта, че Наредбата поставя много ясни и точни изисквания в чл. 6, т. 1, 2 и 3, чл. 15 и 17 и Приложение №2 от Наредбата по отношение на височината, широчината, дължината и формата на допустимите за изграждане изкуствени неравности. Наредбата сама по себе си е опит за провеждане на отговорна национална политика по отношение на пътната безопасност на територията на България. Тя обаче очевидно не работи, защото над 85% от стопаните на пътя не само, че не поставят правилно средствата за ограничаване на скоростта, но очевидно никой не си прави труда дори да спазва изискванията на приетите норми и излиза и че няма кой да контролира стопаните на пътя за това как се грижат и как провеждат Националната политика на Република България за повишаване на изискванията за безопасност на пътищата.
Настояваме за законодателни промени, с които да се защити сигурността на ползвателите на транспортната система. В момента не съществува институция, която да разполага с експертиза и правомощия за санкциониране на стопаните на пътя.