Кой е виновен и трябва да поеме отговорност за гафовете, направени по повод на бъдещи пенсионери, които засягат хиляди българи и породиха вълна от обществено недоволство? Коя е полезната за хората формула за начисляване на пенсиите занапред? Кой подвежда премиера и социалния министър? Коментар за Novini.bg на дългогодишната финансова експертка и синдикалистка от „Подкрепа" Мика Зайкова.
„Такава сериозна промяна в пенсионната система се прави през преходни и заключителни разпоредби на Закона за бюджета и ДОО-то за 2019 година. Когато нещо се пробутва през преходни и заключителни разпоредби, а не с конкретно изменение на закон, не се прави обществено обсъждане и оценка на въздействието.
И понеже никой в НОИ не се е сетил да направи една проста сметка – какво би се получило, когато вземаш само годините след 2000-та г. като основа за осигурителния доход за изчисляване на индивидуалния коефициент, тогава се получават подобни стресови ситуации.
НОИ съвсем коректно пусна един калкулатор, в който хората могат да си подадат данните и да научат ориентировъчно какви ще са бъдещите им пенсии. До 2018 г. основният коефициент се изчисляваше по два начина – от една страна се вземаха годините преди 1997 г. , а от последните 15 г. се избираха 3 поредни години от кандидат-пенсионерите. Това се прави, за да може тези пари да влязат като основа при изчислението на индивидуалния коефициент.
До 1997 г. няма електронен регистър и коефициентът се изчисляваше върху получената работна заплата на всеки, съотнесена към средният осигурителен доход за този период.
Работната заплата на конкретното лице се установява на база на ведомост, на трудова книжка и на УПЕ. Това са три държавни документа. Всички ТРЗ-та преди 1989 г. и сега вече специалисти по "Човешки ресурси" са длъжни по закон да пазят трудовите досиета 50 години, а ведомостите 30 години. В противен случай подлежат на наказателно преследване. Информация има, но тя е на хартиен носител.
Работата е там е, че някой реши да махне 3 години преди 1997 г. и 3 след това до 2000 г. Благодарение на бившия социален министър г-н Ивайло Калфин, който през 2015 г. пробута едно решение, годините преди 1997 г. да отпаднат през т.г., като ще отпадне и таванът за пенсии. Предполагаше се, че след 2000-та година хората са вземали много големи заплати и всичко това няма да наруши баланса. Да, ама не. От 1997 г. до 2000 г. бяха слаби години за икономиката и финансите. Закриха се много предприятия и фирми, които бяха длъжни да предадат документите си в Централния архив. Оказа се, че не всички са изпълнили това задължение.
Ето защо решението за осигурителните доходи след 2000 г. не е съобразително, защото, ако погледнете данните на НОИ, ще видите, че 68% от работещите се осигуряват реално на минимална работна заплата. Не са виновни само работодателите, а и работниците, които са приели тези условия на труд. През 2000-та година направихме реформа и се изчисли, че през 2007 г. пенсионният фонд ще бъде балансиран, но това не се случи, тъй като през тези 7 лета непрекъснато се намаляваха осигурителните вноски на бъдещите пенсионери.
Ето така през годините пенсионният фонд бе докаран до дефицит. Не беше премахнат и максималният осигурителен доход, а хората с по-високи заплати защо да не се осигуряват върху повече пари? Все питам, ама никой не може да ми обясни, тъй като няма причина затова.
Не подлагам на съмнение добрите намерения на премиера Борисов, който разпореди нито един бъдещ пенсионер да не бъде ощетен. Само че ще направят точно това – ще вземат за база трите слаби години от 1997 г. до 2000 г.
Смятам, че, ако се прави нещо, то първо трябва да бъде отменено решението, прокарано от г-н Калфин, да се премахнат годините преди 1997 г. Според мен трябва да се изчислява индивидуалният коефициент по двете формули - тази от 2018 г. и по новата. Така има повече шанс хората да не бъдат ощетени.
Това, което каза тези дни бившата социална и икономическа министърка Лидия Шулева, че в калкулаторът не е отчетена деноминацията на лева, категорично не е вярно.
Индивидуалният коефициент до 2018 година се изчисляваше такъв, какъвто е. Но с новата формула той има ограничение отгоре - за максималните възнаграждения и средният осигурителен доход.
Нужен е строг контрол, за да няма заблуждения. Хората ни вярно са бедни, но българинът не иска да е престъпник.
Колегите от НОИ са изключително съвестни специалисти и са разработили коректно основата на калкулатора. Отговорността обаче за станалия гаф трябва да носи шефът на НОИ, а не социалният министър Бисер Петков. Управителят на НОИ беше длъжен да провери какво се случва, да подпомогне министъра на финансите като му каже: „Слушай, това не става". Сега, ако не се задействат да оправят нещата, те ще подведат и премиера, който ще трябва да им поеме негативите. Бих му казала: „Г-н премиер, не допускайте това!“"