„Умни“ помпи инсталират таксиджии в колите си, за да не могат да бъдат хванати при проверка. Те надуват цената на превоза по време на престой на светофар или задръстване, обясниха източници от таксиметровия бранш, цитирани от „Телеграф“.
Макар и не така епидемични, както преди десетилетие, устройствата, с които таксиметровите водачи надуват незаконно цената на превоза над реалната по тарифа, продължават активно да се ползват. Употребата на помпите остава дори и след като в повечето общини, включително и в София, в сила влезе минимална тарифа за превоз. Сред мотивите за въвеждането ѝ беше именно, че тарифите са нереално ниски и заради нелоялна конкуренция единственият начин шофьорите да оцеляват е да „помпят“ клиентите си.
Помпите продължават да се ползват и след въвеждането на минималната тарифа, каза управителят на една от най-големите такси компании в София Емил Игнатов.
„Просто е. Човешката алчност няма граници и ако вземате 1000 лв., винаги ви се иска да са 1200 лв. Ако са 1500, искате 2000 лв., и т.н.“, добави той. Според Игнатов всяка компания има вътрешни правила за справяне с този проблем, който отблъсква клиенти и носи репутационни щети на марката.
Единственият начин да се започне разследване срещу шофьор е, ако клиентът подаде оплакване и представи касов бон от превоза. „Тогава с контролен автомобил замерваме разстоянието и ако се окаже, че това на касовия бон е над 200 метра по-голямо от реалното, водачът веднага губи правото си да работи на нашата честота“, обясни Игнатов.
Факт е обаче, че сигналите са рядкост най-вече защото шофьорите внимателно подбират как и какви клиенти да „напомпят“. За цялата 2018 г. в компанията е имало само един сигнал от клиент. След като се доказало, че курсът е манипулиран, шофьорът бил изгонен.
Такава е практиката и в другите големи компании и именно на този ред шофьорите са намерили цаката., Помпата е прост генератор на електромагнитни импулси, които изпраща към таксиметровия фискален апарат и така увеличава сметката. Тя „лъже“ апарата, че автомобилът е изминал по-голямо разстояние от действителното, обясниха експерти от Българския институт за метрология (БИМ).
При сигнал от клиент обаче шашмата с разстоянието е много лесно да бъде засечена и затова на пазара вече се търсят т.нар. умни помпи. Те надуват курса чрез времето за престой. Такова особено в пиковите часове в големите градове има в изобилие заради задръстванията. Шофьорите ползват помпата и така, че да няма фрапиращо надуване. Ако все пак клиентът заподозре и подаде сигнал, проверката колко точно време е отнел превозът и колко време се е висяло в задръстване е реално невъзможна, В една от столичните компании обаче вече разработват GPS базирана система, която да следи колите по часовник. Така в бъдеще може да лъсне разликата между времето от качване до слизане по касов бон и реалното такова.