Дори и да имаше действаща интелигентна транспортна система на АМ „Струма“ в участъка на верижната катастрофа, тя нямаше как да предвиди мъглата, заяви в студиото на сутрешния блок на Нова телевизия инж. Дончо Атанасов – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“.
„Изпълнението по договора на строителството на автомагистрала „Струма“ от Кресна до Сандански е наследен. Има два договора – един от Благоевград до Крупник и един от Кресна до Благоевград. В този участък не е предвидено изграждане на център за интелигентни транспортни системи. Идеята е била да се изгради контролен център в Благоевград и нашата цел ще е да го въведем в бърза експлоатация, за да могат да се използват интелигентни системи и в този участък“, заяви инж. Атанасов.
Той уточни, че при тежки аномалии, каквато е непрогледната мъгла, шофьорите трябва да разчитат преди всичко на своята преценка, а не на пътни знаци. „Що се отнася до верижната катастрофа на АМ „Струма“ - тогава видимостта е била не повече от 2-3 метра. Всеки шофьор знае, че магистралата не е най-безопасният път, защото скоростите са по-големи. И каквито и пътни знаци да има, при тази мъгла те са невидими. Не може да се видят никакви светлини при видимост от 2-3 м“, обясни инж. Атанасов.
Той уточни, че видимостта на интелигентните транспортни системи е ограничена: „И да имаше действаща система при катастрофата на АМ „Струма“, тя нямаше как да предвиди мъгла на разстояние 4 км, каквото е разстоянието между двете рамки. Напредналата техника показва видимостта в точката, където се намира рамката".
По думите му 30% от бюджета на АПИ за поддържането на пътищата всяка година се изразходва за пътната безопасност.