Усилията на държавата да работи по превенцията на безумните пътни катастрофи, в които даваме толкова жертви, колкото мрат в престрелки в някои воюващи държави от Близкия Изток, са похвални. Може ли обаче държавата да озапти вилнеещата агресивност на пътните джигити? Вероятно да, но на първо време трябва да удвои и утрои контрола и досегашните санкции за нарушения на пътя.
,,Държавните институции не са в състояние да намалят произшествията, ако са сами. Трябва да има участие и на гражданите, не само на институциите. Ние имаме и своите задължения като гражданско общество. Човешките грешки формират 96,5% от произшествията у нас, докато едва 0,5% вина имат състоянията на пътищата'', призна вътрешният министър Младен Маринов на форум по темата в НДК, предаде репортер на „Новини.бг.
,,Агресивното поведение и шофиране на пътя подтиква и други да правят същото. Решаването на този проблем е зависим най-вече от човешкия фактор. Само ако работим заедно всички и прилагаме конкретни решения, можем да сме сигурни, че сме направили всичко по силите си'', каза още Маринов. Той заяви, че от началото на годината при пътно-транспортни произшествия у нас са загинали 24 деца, което по думите му е цял училищен клас. /Виж „Държавата със строги мерки срещу войната по пътищата”/
По данни на Съюза на българските автомобилистите, България отново е на първо място по брой на убити в катастрофи сред страните в целия Европейски съюз. С най-малък брой на загиналите са Швеция, Обединеното кралство, Холандия, Испания, Дания, Германия, Ирландия. Средните стойности за ЕС са точно наполовина по-малко, отколкото в България - 49,99 убити на 1 млн. жители.
Глобите за бг джигитите бяха още увеличени с промените в Закона за движение по пътищата т.г. Очевидно обаче, че и това не спира наглеците, които карат с газ до дупка, особено в населените места. Не ги стряскат и камерите, където ги има. А точно високата скорост е основна причина за безбройните катастрофи, са единодушни експертите.
От друга сбирка дойде вестта, че „50% от събраните чрез видеокамери глоби за пътни нарушения и превишение на скоростта ще отиват в общините”. Каква е обаче събираемостта на тези санкции?
Тези мерки са чудесни за общините, които все се жалват от липса на средства, но да видим как ще сработят на място, след като бъдат и законово регламентирани. Защото е ясно, че винаги има възможност да бъдат компроментирани. От човешкия фактор.
Затова е жизнено важно, както е казал поетът, на първо място да има строг денонощен контрол и люти санкции. Доказано е, че нашенецът проявява разбиране към общото само, когато му бръкнат надълбоко в джобовете.