Инж. Симеон Славчев е общински съветник и съпредседател на „Политическа група 5” в Столичен общински съвет. Член е на председателския съвет на СОС. Той е роден през 1978 г., завършил е Техническия университет – София със степен инженер-магистър, специалност „Индустриален мениджмънт”. Също така и „Академия за социална политика“ на Института за социална интеграция и има придобита допълнителна професионална квалификация по Управленски умения. Специализирал е „Политически мениджмънт“ в Българското училище за политика към Нов български университет. Зам.-председател е на Постоянната комисия по инженерна инфраструктура и енергийно планиране и е член на Постоянната комисия по транспорт и туризъм, както и на Постоянната комисия по здравеопазване и социална политика в СОС.
- Г-н Славчев, от години се говори за промени по отношение на търговете за строителни и ремонтни дейности в София, но досега няма нищо направено. Вас какво ви провокира да предложите наредба, която да регламентира неучастие на сгафили строители в бъдещи ремонти?
- Провокира ме факта, че в София вече стана, за съжаление, традиция да се прави ремонт на ремонта. Също така и това, че строителната програма на София, която всяка година Столичният общински съвет приема, става все по-разширена, а качеството на ремонтите и изграждането на инфраструктурата като цяло се влошават. Друг основен мотив да предложа различен модел и регламент при изграждането на инфраструктурата на столицата е, че се изразходват обществени средства и това трябва да става първо, по изключително прозрачен начин и второ максимално ефективно. Смятам, че с предлаганите от мен промени, които ще бъдат обособени в специална наредба, ще се сложи край на некачествените ремонти в София от една страна, и максимално ефективното и устойчиво изразхадване на обществени средства за тях от друга.
- След като премахнаха строителния надзор към общините, сега кой контролира как се строи и ремонтира?
- В момента конктролът осъществява администрацията на Столична община, което, според мен, не е достатъчно, пък и резултатите го доказват. Моето предложение е за коренно различен начин на контрол, в който да участват всички заинтересовани страни. Необходима е и дефиниция на това кой да извършва контрола върху ремонтите, като предлагам това да бъдат представители на общинската администрация, общински съветници от всички политически групи в Столичния общински съвет, представители на Техническия университет, на Университета по архитектура, строителство и геодезия, представители на БАН и на граждански и неправителствените организации. Контролът е изключиетелно важна, отговорна и съществена част от процеса и смятам, че той трябва да бъде извършван както от експерти, така и от всички заинтересовани страни. Само така ще можем да избегнем порочните практики до сега да бъдат приемани обекти, чието качество не отговаря на изискванията и стандартите.
- Не е ли феномен всяка година да се прави ремонт на основните пътни артерии в столицата с уверението, че след него трафикът ще се нормализира?
- Разбира се, че това е феномен, който с предлаганите от мен промени ще бъде елиминиран. Моята философия в работата ми като общински съветник и принцип, към който се опитвам да се придържам е, че, ако планираме София за коли и трафик - ще получим коли и трафик обаче, ако планираме за хората и пространствата, ще получим повече пространство за хората. Тоест, трябва да има баланс и най-вече планиране на изграждането на нова инфраструктира и реконструкция на съществуващата в една краткосрочна рамка от 3 години и една дългосрочна с над 5, а дори и 10 години. Ако обърнете внимание ще видите, че след като се направи ремонт на основните пътни артерии, трафикът по тях не намалява, а напротив - увеличава се. Именно затова предлагам проблемът с ремонтите в София да не се решава на парче, а стратегически и визионерски. Моята идея е да се изготви и приеме Наредба от Столичния общински съвет, в която ясно да бъдат дефинирани техническите изисквания – за изграждане на улици, булеварди, тротоари, велоалеи, пешеходни пространства. Трябва да се определи конкретно и начина на извършване на ремонти на цялата инженерна инфраструктура в София. Тази Наредба трябва да съдържа всички критерии, по които ще се оценяват участниците в обществените поръчки за изграждане, реконструкция и ремонти на територията на столицата. След това, на базата на критериите, които вече ще имаме, ще се дават минус точки за всички изпълнители и подизпълнители на обществени поръчки, които извършват некачествени ремонти и не спазват сроковете по договорите си. Така по естествен начин некачественият изпълнител ще отпадне или остане по-назад в класирането на всяка обществена поръчка, на която се яви.
- Мнозина определят колоездачите и мотоциклетистите като новите „градски хулигани”, но те имат ли условия за движение? Или го правят за сметка на пешеходците?
- Факт е, че начинът, по който в момента се изгражда инфраструктурата на София създава конфликти между пешеходци, велосипедисти, автомобили и останалите участници в движението. Именно затова предлагам да бъде създадена специална работна група към Столичната община, която да разработи критерии и стандарти, по които да се изграждат велоалеите в София. Дори не е необходимо да се измисля топлата вода, а само да се вземат добри и работещи практики от много европейски столици и градове, в които абсолютно безконфликтно и безопазно се придвижват и велосипедистите и пешеходците и мотоциклетистите. Безспорно трябва да се поработи и по това всеки да уважава другия и да бъде солидарен с останалите участници в движението, защото всеки шофьор, слизайки от колата си става пешеходец. По същиятн начин могат и доста често в ежедневието се разменят ролите и от един участник в движението се превръщаш в друг. Тук личният пример на всеки един от нас е изключително важен и определящ.
- Оптимист ли сте, че мнозинството ще приеме рационалното ви предложение, но все пак внесено от опозиционна партия?
- Винаги съм бил оптимист и работя с нагласата, че всичко което правя и предлагам ще бъде прието и успешно приложено. Силно се надявам, че колегите ми в общинският съвет ще прояват разум и няма да се водят от политическите си пристрастия, защото прагматизмът и решаването на конкретен проблем на София трябва да са водещи, а не откъде идва съответното предложение – от ляво или от дясно. Аз самият винаги съм подхождал прагматично и се надявам, че в общинския съвет ще има политическа воля веднъж завинаги да решим проблема с некачествените ремонти на София.