Морът по пътищата - огледало на комплексарите

новини.бг
share

Не, думичката „мор” не е преувеличение на епидемията по родните шосета, която продължава да отнема толкова човешки животи, че ни нарежда на първо място по този показател в Европейския съюз.

Дали има адекватно наказание за шофьор, сгазил брутално момче на тротоара край пешеходна пътека, която е пресичало в Златоград? Едва ли. Опечалените му родители цял живот няма да намерят утеха и покой.

Обществото ни в цялост пък едва ли някога ще се успокои, че джигитите ще се поправят и вече няма да трепят мирните пешеходци като мухи дори на обозначените от закона места за тях, каквито са пътеките и тротоарите.

Защото бг бабаитлъкът е безмерен. Както твърдеше един комедиен герой „Аресивен съм и съм комплексар”. Думата ми е за тях. Иначе е ясно, че всеки, седнал зад волана, автоматично попада в риск да стане потенциален убиец или жертва.

Според Евростат и други обобщители, продължаваме да сме първенци, ведно с Румъния, по брой на убити при катастрофи. Основният показател, по който се сравнява безопасността на движение в отделните страни в Европа, е брой на загинали при пътнотранспортни произшествие на един милион жители, а по този критерий през 2016 г. нашата страна заема челна позиция с близо 100 загинали /99,7/ на 1 млн. население.

По данни на Техническия университет, цитирани от медии, през 2015-а загиналите са били 99 на 1 млн. жители, през 2014-а - 91,8 души, през 2013-а и 2012-а - 82 души.

По този показател за 2016 г. с най-малък брой на загиналите са Швеция, Обединеното кралство, Холандия, Испания, Дания, Германия, Ирландия. Средните стойности за ЕС са точно наполовина по-малко, отколкото в България - 49,99 убити на 1 млн. жители.

В последните години Европейската комисия е предприела редица инициативи за подобряване на безопасността в държавите-членки. Ако се съди по статистиката, те са дали резултат в по-развитите западноевропейски държави, но не и у нас, е отбелязано в съобщение на СБА /Съюз на българските автомобилисти.

Отчетите на МВР показват, че до 27 юли по родните пътища да били прегазени 298 наши сънародници. Според ведомството, което отговаря за нашата сигурност, тенденцията е от 1990-та година насам жертвите на пътя намаляват от година на година, но не много и така, както е в страните, които ни се водят събратя от Европейския съюз.

През 2001 г. 54 900 души са загинали при пътни злополуки по пътищата в Евросъюза, а през миналата година този брой е 25 500. Спадът е забележителен - жертвите са наполовина по-малко.

Ние обаче сме далече от тези резултати. И причина за това на първо място, е неправилно изпреварване, както и високата и несъобразена скорост. В България загиват хора основно поради тези две причини. Така е, според експертите, които обощават печалните рузалтати от хаоса по родните пътища.

Пак според тях август е най-черният месец в годината, през който загиват почти два пъти повече хора от пътни произшествия. И ще е така докато не се намери противодействие срещу неуравновесените зад волана, чието изкривено съзнание се отразява в огледалото на общия ни живот. За съжаление.

Водещи новини

Още новини