Рисковото поведение на пътя води до много жертви.
Това стана ясно днес по време на пресконференция, посветена на ролята на човешкия фактор в пътната безопасност и новите критерии, по които да се проследява психологическата годност на водачите.
Според директора на Института за изследване на човека и населението към БАН проф. д-р Антоанета Христова голяма част от факторите, които при нас се взимат предвид, вече в голямата световна практика не се изследват, предаде репортер на Novini.bg.
„Тези методики са компрометирани, защото много дълго време са били използвани“, смята специалистът, като обясни, че проектът на БАН цели осъвременяване на психотестовете за агресивните шофьори на пътя.
Профилът на рисковия шофьор ще бъде предоставен на министерството на транспорта.
„Тази методика е напълно авторска, ще бъде предоставена с пълни авторски права на Министерството на транспорта и информационните технологии“, обясни специалистът.
Обект на изследването са професионалните шофьори, хванатите с тежки ПТП-та, както и водачи на определена възраст.
„Получените резултати ще спомогнат за по-точната оценка и за ясното разграничаване на рисковите водачи по пътя“, смята още проф. Христова.
По думите на директора на дирекция „Опертавина програма транспорт“ към ведомството Велина Василева темата за пътната безопасност е важна.
„Темата за пътната безопасност безспорно е изключително важна и болезнена, по нея много може да се говори. Пътната безопасност е един от основните приоритети в министерството“, обясни още Василева.
Според нея за съжаление сме свидетели на ужасяваща статистика с множество загинали и ранени. Новото изследване е средство за превенция и за идентифициране на безопасното поведение на пътя, допълни експертът.
„Ще служи като задълбочен анализ на психологическата годност на водачите. Като че ли малко сме закъснели, но по-добре късно, отколкото никога“, обясни Василева.
От когнитивна гледна точка изследването обръща внимание на фактори като памет и визуално-пространствени функции. По думите на експертите много хора имат когнитивни нарушения, но това не ги прави агресивни водачи, а целта на методиката е да се пресеят именно такива.
Личностните характеристики, които са били обект на изследване, са общо 7. След тях са стабилност, гняв, търсене на силни усещания, склонност към поемане на риск, и локус на контрол.
Рисковите водачи са по-склонни да приписват вината на външни фактори, сочи изследването. Според учените шофьорите, които извършват странични действия, също могат да се наредят сред представителите на рисковия профил.
Дейности като гримиране, говорене по телефона и т.н. са пример за това. Тревожността също има отношение.
„Надяваме се наистина да имаме едни по-съвременни адекватни тестове и методики, които да дадат възможност за по-правилна преценка на водачите“, обясни Велина Василева.