Експертите, разследвали жп катастрофата в Хитрино: Такава жп инфраструктура няма никъде в Европа

share

За нас беше важно да си обясним какъв е бил механизмът на инцидента в Хитрино и да направим така, че това повече да не се случва. Това каза Станко Станков, който е управител на компанията Булмаркет, която е собственик на влака, дерайлирал в с. Хитрино, в ефира на БТВ.

„Ние не упрекваме прокуратурата, не упрекваме и звеното, което е принципал на Министерство на транспорта. Има конфликт на интереси, има препоръка на ЕС и наказателна процедура. Има добри вещи лице и не толкова добри. Има съд, в който трябва да се сложат всички експертизи на масата и да се прецени коя е по-вероятна. Не скоростта е причина за инцидента, показва частната експертиза на Булмаркет. Около 25 000 евро. Тя е извършена от изключително реномиран институт, който извършва експертизи по най-тежките жп инциденти в Европа. Единият от експертите беше присъствал на място в Хитрино ден след катастрофата.

„Данните показват, че 6 вагон се движи по два коловоза. Няма как да не дерайлира. Влакът се е движел с висока скорост. Разкъсва се композицията на 7 вагон. Ние не спорим за скоростта, но не тя е причина за катастрофата“, категоричен беше Станков. Според експертите от Германия, за да бъде скоростта причина, тя трябва да е над 111 км/ч., а нашата скорост е била 78 км/ч. При висока скорост става обръщане първо на локомотиви, а след това дерайлиране на влака. При нас няма такова неща. Според експертизата стрелката се е отключила и е преместила композицията. Или не е била заключена или от вибрациите.

Друг факт е, че 4 дни преди инцидента от Хитрино са искали пробивна машина, защото имат проблем със стрелките. от Горна Оряховица им отговарят, че пробивната машина е повредена и не може да се изпрати.

Експертите, дошли на мястото на катастрофата в Хитрино, сред които и бившият транспортен министър на Чехия, се хванаха за главите и казаха, че такава жп инфраструктура няма никъде в Европа. Той даде пример в участъка между Разград и Самуил, който след основен ремонт изглежда така:

От думите му стана ясно, че обвинените машинисти все още работят във фирмата, но са наказани. Те вече не управляват влакове, а са електротехници на локомотив. Състоянието им не е добро.

Цистерната с пропилен не е отговаряла на условията за безопасност и не е трябвало да се движи, пише в заключението. Като цяло жп инфрастрктурата също не била добра. Цистерните са собственост на дъщерна компания на френските железници.

Конструкцията на този тип цистерни е с полусферични дъна, които се оценяват като опасни поради своята крехкост и през 80-те години на миналия век са забранени от производство. За експлоатираните към момента на забраната вагони от този тип са дадени предписания за монтиране на допълнителни защитни елементи, които да гарантират тяхната безопасност до изтичане на експлоатационния им живот.

Два пъти е подавано напрежение в съборената контактна мрежа и така се е стигнало до волтови дъги, които е възможно да са причинили взрива, каза Станков.

Не прехвърлям вина, но отказвам само аз да нося отговорност за всичко, което се случи. Ако се докаже вина ще платим обезщетения на пострадалите.

Водещи новини

Още новини