Зона с ограничения за стари автомобили, които замърсяват атмосферния въздух, ще се въвежда в Пловдив. Това е една от препоръките на фирмата, на която общината е възложила да подготви анализ и план за действие за подобряване на въздуха.
Проектът се финансира по оперативна програма "Околна среда" и е на стойност 83 886 лева, а мерките трябва да бъдат изпълнени до 2023 г., пише в. "Марица". По-голямата част от средствата - 71 303 лева - се поемат от Кохезионния фонд и 12 583,02 лева - от държавния бюджет.
В община Пловдив ще преценят каква да бъде методиката, според която ще се определя възрастта на рисковите коли и в коя от градските зони трябва да се въведат ограничения за замърсителите.
Никой няма да принуждава собствениците да спрат старите си автомобили, но в Лондон например в такива зони в центъра замърсяващите въздуха автомобили се допускат срещу 12,5 паунда на ден, даде пример Стефан Дишовски от фирмата изпълнител на проекта. В България засега подобна практика не е въведена в нито една община.
Пловдив е един от 25-те български града с наднормено замърсяване на въздуха. Проектантите препоръчват общината да кандидатства по ОП "Околна среда" за финансиране, след като станат ясни критериите.
До този момент за чистия въздух в 25-те града е определена безвъзмездна финансова помощ от 50 млн. евро. Проектът, изготвен за Пловдив, е за над 10 млн. евро и община Пловдив трябва да използва приоритетно парите по "Околна среда", защото положението с въздуха в града далеч не е розово, въпреки че показателите сочат подобрение в сравнение с предишните години, счита Дишовски.
Еколозите са изследвали състоянието на въздуха от 2010 г. насам. През периода от 2010 до 2013 г. в Пловдив са констатирани около 150 - 160 пъти с превишение на допустимата норма за съдържание на фини прахови частици /ФПЧ 10/ във въздуха при разрешения таван от 35. През 2014 -а и 2015 г. . превишенията са намалели наполовина до 70, което е два пъти над допустимия праг. През 2016 г. дните с мръсния въздух отново са увеличени до 82.
Допустимата концентрация на вредните вещества е до 40 микрограма на кубически метър средно на година. През 2010 - 2013 г. тези стойности са били между 55 и 63 микрограма, но от 2014 г. варират между 39 и 42. Според директивите на ЕС до 2023 г. трябва да се "изчистят" близо 70 тона емисии на ФПЧ, в противен случай следват жестоки санкции.
Догодина общината започва проучване с какво се отопляват през зимата домакинствата и фирмите, защото използването на въглища и сурови дърва е основната причина за мръсен въздух в Пловдив през студените месеци.
Сред населението ще бъдат пуснати анкетни карти, каза зам.-кметът Розалин Петков. През октомври - декември на 2016 г. например двете измервателни станции са засекли 42 превишения средно с 58 микрограма ФПЧ. През лятото наднорменото замърсяване е инцидентно.
Препоръката е твърдите горива да се заменят с екологично чисти електроуреди, климатици, да се прекарва парно или да се поставят филтри на комините. Само 1000 домакинства в Пловдив се осмелили да минат на газ. С дърва и въглища се отопляват над 30 000 жилища, но тази цифра е от 2011 г.
Община Пловдив трябва да продължава оптимизацията на транспортната схема с цел намаляване на натоварения трафик и задръствания, подобряване на пътната мрежа - улици и тротоари, озеленяване, замяна на пясък с химически препарати през зимата, контрол върху строителните обекти. Сериозна препоръка към общината е и въвеждане на стимули за собствениците на електромобили.
Въвеждат зона с ограничения за стари автомобили в Пловдив
- 22.12.2017 | 09:21
- 1686