Важни съвети към потребителите в навечерието на месеца с най-много празници (видео)

novini.bg
share

В навечерието на месеца с най – много празници и предстоящия зимен туристически сезон novini.bg разговаря с председателя на Комисията за защита на потребителите ( КЗП) Димитър Маргаритов за това какво трябва да направим преди да натиснем бутона „Купи“.

Предстои да започне зимният туристически сезон. Очаква се страната ни да привлече множество туристи от България и от чужбина в тази връзка Димитър Маргаритов напомни какви са били най – големите проблеми през изминалия летен туристически сезон. „Над 10 000 проверки са направени по време на летния туристически сезон, в резултат на тях са санкционирани над 800 нарушителя. Най – големите проблеми са несъответствията между предложеното и предоставеното на място. Надявам се през зимния туристически сезон търговците да си вземат поуки. Най – често подобни нарушения има при онлайн закупуването на пакети“, заяви той.

Във връзка с предстоящият старт на покупката на подаръци за празниците през декември и множеството предложения за покупка на различни пакети и промоции, Димитър Маргаритов коментира: „Оказва се, че промоциите не са никак прости. Сравнително от скоро нашият пазар реагира и предлага на потребителите все повече възможности, които в навечерието на празниците са изгодни сделки, оферти и в интернет за покупка на подаръци и т. н. Но ние, не е обходимо да откриваме топлата вода. Има достатъчно държави, в които има такива практики. Вече нашите търговци са много по-склонни да приемат такива добри практики, тоест да оферират различни неща, които по време на празниците биха били много по-изгодни. Но все пак потребителите трябва да внимават. Например, ако се предлага подарък към дадена покупка или пък стоки, които да се закупят в пакет подаръчен, може да се окаже, че би било много по-изгодно те да се закупят от друго място без да са комплектовани“.

Във връзка с предстоящия студентски празник – 8 декември, Маргаритов заяви, че тук е малко по-специфично, защото става дума за млади хора, които са доста по – еуфорични, но по – рядко им се случва да закупуват туристически пакети и затова може би рисковете до някъде са по-големи. „Затова ние правим специална кампания за проверка на офертите за 8 декември, включително и на тези, които се представят на студентите в самите университети. Тук отново бих посъветвал, когато информацията е оскъдна, а цената е прекалено ниска, младите хора, които са интелигентни, разбира се, да направят една оценка и да не се предоверяват, да се интересуват повече от детайла“, каза той.

Тъй като онлайн пазаруването става все по-достъпно и предпочитано от българските граждани, председателят на КЗП отправи важни препоръки към потребителите за какво да внимават, как да разпознават мнимите търговци и какво да проверяват преди да натиснат бутона „Купи“.

„Когато имаме съмнения относно легитимността на този, който стои отсреща е по-добре да се откажем от сделката. В интернет циркулират много мними търговци. Предлагат изгодни оферти за стоки, услуги и почивки дори, а в последствие се оказва, че не съществуват реално.
Но въпреки това в интернет има достатъчно места, в които доказано се предлагат по законен начин оферти и услуги и затова гражданите могат да правят съпоставки между цените. Винаги трябва да се следи какви съпътстващи разходи ще има, когато покупката вече е избрана и трябва да се знае, че в много от случаите при закупена стока от интернет имаме право на отказ от нея в срок от 14 дни от получаването й и съответно в този срок може да получим обратно парите си за нея“, обясни Димитът Маргаритов.
„От скоро в онлайн магазини търговците трябва да посочват и алтернативни способи за решаването на спор. Тук КЗП е също на разположение“, заяви той.
„Най – честите измами и нарушения – в интернет са свързани с това, че потребителят заплаща за стока или услуга, а не я получава изобщо или получава нещо, което е драстично различно. Трудно е в интернет пространството да се проследят всички мними търговци.
Друг вид измама е свързана с разходите, за които потребителят не е бил информиран предварително“, каза Маргаритов.
„Това са неща, които не влияят добре на финансовото състояние на хората и затова всички трябва да са уверени, че преди да натиснат бутона „Купи“ са видели всички подробности“, категоричен е председателят на КЗП.

Димитър Маргаритов съобщи пред novini.bg и още една важна новина – очаква се през зимният туристически сезон да се поставят интерактивните приемни на комуникативни места в туристическите курорти. Той отчете успехът, който те са имали през летния сезон.
Но, ако такива няма, Маргаритов увери всички потребители, че съвсем спокойно могат да се свържат с Комисията и чрез интернет.

За това какви други нарушения има, от какво потребителите са най – недоволни и как КЗП работи с ГДБОП може да чуете ТУК.




По материала работиха Галя Георгиева и Десислава Станева

Водещи новини

Още новини