Ръст от над 200% при жалбите до омбудсмана срещу ЧСИ и нарушени социални права

Булфото (архив)
share

Две години след избора на Мая Манолова за омбудсман от Народното събрание на 28 юли 2015 г., равносметката от дейността на ръководената от нея институция е: От 20 октомври 2015 г., когато реално Манолова встъпи в длъжност, до днес, са подадени 19 994 жалби.

Най-чести са оплакванията на граждани срещу топлофикационни дружества и особено срещу „Топлофикация София“ ЕАД, мобилните оператори, електро услуги, ВиК, банки, арбитражи, ЧСИ и др. – 6 939. Особено впечатление прави сериозният ръст при жалбите срещу ЧСИ. От началото на годината досега техният брой е 825, като за същия период през 2016 г. те са 354.

На второ място са хората, потърсили помощ и съдействие от омбудсмана във връзка с нарушени социални права – 2 826. Ръстът на жалбите, свързани с трудови възнаграждения и обезщетения за първите седем месеца на 2016 г. (191 бр.) спрямо същия период за 2017 г. (386 бр.) е 202 %.

Огромният ръст на жалбите срещу ЧСИ, както и срещу нарушени социални права, е красноречив показател за необходимостта от окончателното приемане на пакета от законодателни мерки срещу ограничаване правомощията на частните съдебни изпълнители, както и на „модерното робство“, които омбудсманът Мая Манолова инициира още през м. април т.г. И двата законопроекта минаха на първо четене, като народните представители декларираха, че още през септември промените ще бъдат финализирани.

На трето място са оплакванията свързани с право на собственост – 2 160 за периода от избора на Мая Манолова до днес. Останалите жалби се разпределят между „право на здравеопазване“, „права на децата“, „право на хората с увреждане“, „право на образование“, „право на чиста околна среда“ и др. Продължена бе установената през годините практика за прием на граждани от омбудсмана всеки четвъртък в институцията, като общият брой на лично консултираните от Манолова граждани е над 1 300.

След встъпването в длъжност на зам.-омбудсмана Диана Ковачева през 2016 г., започна провеждането на приемни дни и с нейно участие всяка сряда. Отделно, поне един ден от седмицата, омбудсманът задължително организира изнесени приемни в страната, като са посетени 27 областни центрове, без гр. Силистра, където предстои да бъде дадена такава и още над 30 общини и по-малки населени места. Оказано е съдействие на близо 28 000 души в страната, по телефона и на място в институцията.

Три мащабни кампании под егидата на омбудсмана бяха реализирани до този момент. В две поредни години се проведе „Великден за всеки - дари празник на баба и дядо“, ориентирана към възрастните хора. В резултат бяха събрани общо 1 185 780 лева, които под формата на ваучери за храна зарадваха 46 220 пенсионери за големия християнски празник, 153 560 лева или 7 678 от непотърсените ваучера бяха дарени на миньорите от Бобов дол, а още 550 талона, на стойност 11 100 лева, отидоха при пострадалите семейства в с. Хитрино. Отделно над 80 000 тона храна, на стойност 500 000 лева, бе дарена през 2017 г. и раздадена по инициатива на омбудсмана на социално слаби семейства в цялата страна.

Друга кампания, наречена „В нашите ръце“, която и в момента тече, е насочена към популяризиране защитата правата на децата от омбудсмана. Във фокуса й са децата в институции, на разведени или разделени родители, в конфликт със закона, деца в риск, или т.нар. самотни деца, чиито баща и майка са на гурбет в чужбина, деца – бежанци и др. Третата кауза, с която се ангажира институцията на омбудсмана - „Не хаби, дари“, бе насочена срещу пилеенето на храна и завърши с успех – ДДС въру дарените храни отпадна, така че тонове храна, която досега се унищожаваше, има шанс да стигне до социално слаби хора и семейства. Сред най-големите постижения на омбудсмана е и победата над арбитражите и изваждането на потребителските спорове от обсега им.

Освен това, след направените промени в ГПК, предложени от Мая Манолова, вече е факт и намаляването шест пъти на юрисконсултските възнаграждения.

Водещи новини

Още новини