Изпитите на кандидатите за шофьорска книжка занапред да се провеждат само в държавни коли, оборудвани със супертехника. Компютър, а не служител на Държавна агенция "Автомобилна администрация" да определя маршрута, пише вестник Сега. Инструктор от автошколата няма да присъства на изпита.
Това са част от идеите за спиране на корупцията при шофьорските изпити, които са обсъждани в транспортното министерство вчера. Те идват, след като през миналата седмица 12 души от "Държавна автомобилна инспекция" бяха задържани за манипулиране на практическите изпити. През уикенда транспортният министър Ивайло Московски обяви, че държавата изцяло ще поеме шофьорските изпити.
Новите държавни коли трябва да имат техника, която да отчита движението на автомобила, както и поведението на водача и изпитващия. Оборудването трябва да бъде фиксирано и да позволява цялостно видео заснемане в купето и извън превозното средство, да прави постоянен аудио запис, да отчита кога се натискат педалите от изпитващия, както и всякакви други въздействия върху управлението. Тази мярка ще доведе до затягане на контрола и ясно определяне на отговорните лица, надяват се в транспортното министерство.
За целта може да се монтират датчици, които светят и записват, когато изпитващият натиска педалите - дали за да попречи, или за да помогне. В тези случаи ще се прави проверка на записа и ще се преценява дали има неправомерна намеса от негова страна. В момента камерите в колите по време на изпита не могат да подадат такава информация.
Подобна мярка означава поемане на сериозен финансов ангажимент, а не е ясно дали държавата може да си го позволи. Ивайло Московски е поискал да се проучат и възможностите за т.нар. оперативен лизинг или наемане на оборудвани учебни коли. Засега не е ясно колко изпитни автомобила ще са нужни, нито колко пари ще коства тази мярка. Годишният бюджет на автомобилната администрация е около 8 млн. лв.
Друга мярка предвижда представителите на автошколите да бъдат извадени от изпитните комисии и инструкторът да не присъства по време на изпита. Това очаквано ще породи недоволството на инструкторите и собствениците на автошколи, с чиито коли в момента се провеждат изпитите. В момента в страната има около 1000 автошколи, но не е ясно колко общо са автомобилите за подготовка.
Предлага се да бъде изготвена и нова методология за избор на маршрутите, по които трябва да преминават по време на изпита кандидатите за водачи. Един от вариантите е на всеки кандидат да бъдат предварително зададени началната и крайната точка на маршрута, а той сам да избира откъде да премине. По този начин изпитващите няма да имат възможност да дават на едни кандидати по-лесни, а на други по-трудни маршрути. Преглед на записите по време на изпита в автомобила показал, че едни кандидати биват "прекарвани" през трудни кръстовища или пък се оказвали на терен в час пик, а други услужливо се насочвали към ненатоварени булеварди в часови диапазон с малко трафик.
Това са поредните мерки, които държавата се опитва да приложи, за да възпре корупционните практики както от служители на ДАИ, така и от самите кандидати. През годините листовките се прехвърлиха от хартия на електронен вариант, а от тази пролет те се решават в изолирани кабинки, където курсистът влиза без мобилен телефон, без чанта, връхни дрехи и след като е преминал през скенер, който да го провери дали не е "окабелен" с подсказваща техника.