Тези дни шведски турист жестоко изрита в главата българска камериерка. Случаят донякъде напомня на онези, в които бургазлия изрита възрастна жена на спирка и българин направи същото в берлинското метро. Къде обаче са разликите?
По отношение на случаите в Берлин и в Бургас всички нормални, здравомислещи хора се обединиха и заклеймиха безпрекословно поведението на насилниците. Не такъв късмет имаше камериерката от Слънчев бряг. Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, заяви в ефира на Нова телевизия, че такива неща се случват навсякъде по света и за бранша би било хубаво инцидентът да отшуми по-бързо. Иначе можело да загубим скандинавските туристи. В интервюто по темата Рагин спомена, че клиентите са 17 типа и според правилата на хотелиерите те винаги трябва да бъдат посрещани с усмивка и да се смятат за прави. Сега става ли ясно защо по курортите ни има главно all-inclusive туристи? Разбрахте ли защо Слънчев бряг лятото прилича на Содом и Гомор? Осъзнахте ли каква е една от основните причини в последните години повече българи да почиват на море в Гърция, отколкото в родината?
Отговорите на всички тези сложни въпроси се крият в грозния случай в Слънчев бряг и думите на Рагин. Министерство на туризма може да прави всичко – да лобира, регулира (сега се заговори за мобилни екипи, които да отнемат звезди на туристически обекти при нарушения), да рекламира България зад граница... Но туризмът ни се движи от благойрагиновци, за които по-важно е да не изпуснем наглия, пиян чужденец. Затова българите бягат от родните курорти. Те не са единствените презастроени. Но са мръсни, обслужването е под всякаква критика и най-важното – липсва отношение.
Бизнесът казва – трудно е да се намери и задържи персонал. Но тук изниква и въпросът – заради това ли не се създават правила за поведение и качество на услугата? И това ли трябва да са критериите – обслужващият персонал да носи на унижения, а клиентите да ги третират като роби? Затова ли ще гоним само евтини туристи? За професионалистите в бранша туристите може да са 17 вида. Аз пък съм обикновен турист.
За мен нещата са значително по-прости и почивката се дели на два вида – качествена и посредствена. Затова смятам, че е крайно време всеки български хотелиер и ресторантьор да разбере няколко неща:
1. Клиентът може винаги да е прав, но обектът трябва да има достойнство.
2. Интериорът не прави качество. Няма значение колко луксозен е даден хотел, ако персоналът не е отзивчив и не върши работата си добре.
3. В случаи като този с шведа и камериерката трябва да се дава послание. Посланието на представителя на бранша бе неприемливо.
И докато не научим някои елементарни уроци – сами ще сме си виновни. За случаи като този, за проблемите в бранша... Какъв пример дава на бизнеса лидерът на браншовата организация, обяснявайки как е помолил шведски туроператор да даде някакви пари на пострадалата?
Докато размишлявах върху този коментар, министър Ангелкова публично поиска оставката на Благой Рагин. Критиците биха казали, че не е добър сигнал министър да се бърка в живота на неправителствена организация. Николина Ангелкова обаче направи един от най-добрите си публични ходове, откакто оглавява туризма. Министърът даде ясен знак. Положителен. Показа, че браншът не трябва да се бори за пари, а за достойнство. Че нито един бизнесмен не трябва да си затваря очите или да потулва подобни своеволия. Да си представим, че български турист изритва турска или гръцка камериерка. Дали щеше да му се размине? А да споменаваме ли за курортите, които ограничиха посещенията на руски новобогаташи?
Отново в процеса на подготовка на този текст изтече и новината, че Благой Рагин е подал оставката си. Самият той твърди, че е наклеветен и неразбран и едва ли не от петилетка търси кой да го наследи на поста. Правителството вече облекчи режима за наемане на сезонни работници от чужбина, за да помогне на туризма. Може би е време браншовата организация да си внесе председател отвън. Ако не намери достатъчно добър, поне да е човек, който ясно и твърдо смята, че насилието не е решение. Или част от all-inclusive пакета.
Автор: Антон Андонов