Достатъчно е и една верига да отдели имитациите от натуралните оцети и другите ще я последват – каза в свое интервю за в-к 24часа днес Богомил Николов, председател на асоциация „Активни потребители“.
Той е сигурен, че позитивната реакция в следствие отвореното писмо, което асоциацията изпрати преди седмица до търговските вериги, няма да закъснее и призивът ще бъде чут. В допълнение е категоричен, че позитивна реакция ще има и от самите потребители, които неволно стават жертви на липсата на саморегулация по отношение на позиционирането на имитациите в търговска мрежа.
Той дава пример с Англия, където преди няколко години бе въведена светофарна система за обозначение на вредните съставки в храните, превърнала се в неписан закон за всички търговци днес. Една верига започна кампания, като маркира храните със зелено, ако имат малко наличие на сол и захари, с жълто и червено, ако са в повече. Този подход стана изключително популярен и масов и хората вече не посягат към продукт, който няма маркировка, защото му нямат доверие. Такава саморегулация е нужна и тук и не е въпрос на закони, а на отговорност от всички по веригата. Хората трябва да са наясно какво купуват и сами да правят своя избор, не да бъдат подвеждани, както е в момента, коментират от асоциацията.
Изследване на пазара на оцет посочи, че масово производителите на синтетика подвеждат с етикета си, внушавайки, че синтетичният им продукт е натурален. Търговските вериги пък поставят тези имитации наравно или с приоритет пред натуралния оцет и така в 50% от случаите консуматорите неволно посягат към химията. Николов допълва, че все още много хора вярват, което е остатък от социализма, че щом едно нещо е стигнало до рафта, значи е било проверено от всички възможни контролни органи, но това отдавна не е така.
Според него е нужно още време, за да се погледне по-общо на проблема с имитациите и всички страни, които имат отношение към това, да проявят своята отговорност. На първо място са производителите на оцетни имитации, на които обаче законът е позволил да предлагат на пазара своята синтетика. Наскоро министерство на земеделието беше предложило промени, свързани с млечните продукти, според които едно и също предприятие да няма право едновременно да произвежда истинско сирене и заместител. Това трябва да бъде въведено за всички продукти - или едното, или другото. След като е ясно кой производител какво произвежда, разграничаването ще бъде много по-лесно за всички по веригата – от търговци, през доставчици, до ресторантьори дори. Това ще облекчи и агенциите по контрол. „Надеждата ни е да се погледне по-общо на този проблем. Ясно е, че е тенденция, не е случайност. И не е само при оцета. Същото е при голяма част от основните хранителни продукти. А когато нещо стане системно, то изисква и системни решения, при това вече превантивни“ – допълва Николов.
В следствие активните действия на организацията, преди повече от седмица Агенцията по храните започна национални проверки. Те обхващат предимно производители и търговската мрежа. Към тях обаче трябва да се добавят консервните фабрики, детските градини, училищните столове, обществените заведения, защото веригата съвсем не свършва в супермаркета, категоричен е Николов.
Като съвет в сезона на туршиите експертът посочва, че има едно нормативно правило, което до голяма степен ни гарантира да не бъдем подведени - думичката “оцет”. Тя може да се поставя на етикета само на натуралните продукти. Разликата в цената на синтетиката спрямо натуралния оцет за 100 буркана зимнина ще бъде около 2-3 лева, което не оправдава рискът цялата зимнина да замине.