Как да реагираме, когато ни се обадят телефонните измамници

share

През последните години полицейската статистика отчита трайна тенденция на извършване на конкретен вид престъпления, добили известност като „телефонни измами“.

Престъплението се осъществява, чрез провеждане на телефонни разговори. Няма визуална връзка между извършителя и пострадалия. Визуална връзка с жертвата има само човекът (куриер/„муле“), изпратен от измамниците да вземе парите. Извършителите владеят до съвършенство изкуството да манипулират и заблуждават набелязаната жертва, като й звънят често или я задържат за дълго време на телефона с цел да я лишат от възможността да се свърже с близките си или да сигнализира на телефон 112.

В повечето от случаите жертвите са избирани на случаен принцип или се търси контакт с лица, които имат публикувани обяви с номера за връзка и обявления за покупко-продажба на имоти, МПС и др. Често извършителите  ползват телефонен указател на конкретно селище в страната. Освен това, ако личните ни данни не са добре защитени, също може да се ползват от извършителите  - от бележки за различни сметки до избирателни списъци.

Пострадалите, в почти всички случаи, са възрастни граждани - пенсионери. Доверчивостта им се използва от измамниците, които ловко ги вкарват в заблуждение. Възползват се и от характерната за българина силна привързаност между роднините и особено между различните поколения в семейството – сестри, дъщери и синове, баби, дядовци, внуци, и т.н.

С цел предотвратяване и предпазване от подобен вид престъпления, служителите на ОДМВР – Русе полагат много усилия, вече години наред. Чрез различни методи и средства те се опитват да достигнат до потенциалните жертви на подобен род деяния, за да ги информират, предупредят и инструктират как да действат в такива случаи, но за съжаление, независимо от усилията на полицията, както и на медиите, независимо и от широкия обществен отзвук на тези престъпления, те продължават да се случват. Наред с моралните вреди, които нанасят с престъпната си дейност, измамниците нанасят и сериозни финансови щети. Те акумулират огромни суми пари.

Служителите на реда отново отправят предупреждение към гражданите, като по-долу са обобщени най-често ползваните измамни схеми и начините да се предпазим. Тази информация трябва да достигне до онези хора – наши родители, баби и дядовци, близки и далечни роднини, възрастни съседи, познати и всички, които по един или друг начин могат да се окажат в ролята на хората предаващи своите спестявания в ръцете на престъпниците.

Акцентираме вниманието Ви върху някои от характерните белези на този вид престъпления с цел предприемането на необходимите мерки, за да не ставате жертва на такива посегателства.

Най-често използвани схеми за измама:

Пострадал близък
На стационарния Ви телефон се чува плачещ глас, оставя впечатление че е на Ваш близък или роднина. След това мъж се представя за лекар и Ви съобщава, че ваш близък е пострадал и е необходима спешна операция, за която е нужна голяма сума. Обяснява Ви се, че в противен случай ще последват усложнения и трайни увреждания. Мнимият лекар непрекъснато говори, не Ви оставя да задавате много въпроси и не Ви дава възможност да затворите телефона. Следва бърза уговорка да предадете на трето лице /санитар, сътрудник, представител на Здравна каса и т.н. / парите, с които разполагате. На мястото на срещата идва човек, който заявява, че е изпратен от доктора, взема бързо приготвената сума, а има случаи, при които дори Ви дава да говорите по мобилния му телефон с ”лекаря”, за да Ви увери, че на него трябва да предадете парите.

КАК ДА РЕАГИРАТЕ ?


Веднага позвънете на тел. 112 /избира се безплатно/.

Свържете се с близки, роднини, съседи.

Не се съгласявайте да давате никакви пари на ръка, не съобщавайте лични данни /име, ЕГН или адрес/ или банкови сметки.

Внасяне на гаранция

На домашния си телефон получавате обаждане, че Ваш близък /син, внук, племенник или др./ е задържан в полицията, защото е предизвикал катастрофа, при която е загинал възрастен човек или дете. Дават Ви телефонен номер, за да се свържете с ”полицай”, ”следовател” или ”адвокат”, който потвърждава, че Вашият роднина е задържан. Обещава да ”уреди освобождаването му”, ако заплатите определена сума. Предупреждава Ви да не се обаждате на никого, ”за да не развалите работата”. Определя Ви среща за предаване на сумата. Възможно е и да поиска да закупите ваучери за мобилни телефони и да им продиктувате кодовете, за да се свърже и ”да се разбере с прокурора или съдията”.

КАК ДА РЕАГИРАТЕ ?

Веднага позвънете на тел. 112 / избира се безплатно /, за да проверите дали има такава катастрофа и дали Вашият роднина наистина е задържан.
Свържете се с близките си.

Не се съгласявайте да давате никакви пари на ръка! Гаранциите се заплащат по банков път!

Печалба от томбола или игра

На мобилния Ви телефон се обажда енергичен глас, който се представя за служител на мобилен оператор/търговска верига. Информира Ви, че сте спечелили голяма парична награда /например няколко хиляди лева/ или че сте определен за участие в томбола или лотария на неговата телекомуникационна компания или на известни вериги магазини за техника. Обяснява Ви, че за да получите печалбата трябва да закупите ваучер за предплатена услуга към съответния оператор и да продиктувате кодовете за активиране. Обещават Ви различни награди, в зависимост от стойността на закупения от Вас ваучер – колкото по-голяма стойност продиктувате, толкова по-скъпа техника получавате. След като закупите ваучерите и продиктувате кодовете им за активиране, контактите с Вас се прекратяват.

Ако сте служител на фирма, извършваща продажба на електронни ваучери за зареждане на СИМ-карти на мобилни оператори и с Вас се свърже лице, представящо се за служител на някой от мобилните оператори, което Ви обяснява, че поради възникнал проблем е необходимо да му бъдат продиктувани баркодовете на наличните в магазина ваучери, имайте предвид, че се касае за поредния случай на модифицирана схема на телефонна измама. Преди да предприемете някакви действия се свържете с представител на мобилния оператор, предоставен Ви за контакт.


КАК ДА РЕАГИРАТЕ ?

Препоръчваме да не участвате в никакви форми на игри и договорки, предполагащи закупуване на ваучери и диктуване на кодовете за активирането им на лица, които не познавате лично, независимо за какви се представят.
В случай, че се включите в някаква форма на игра, следва да имате предвид, че с диктуването на кодове за активиране на ваучер няма да си осигурите обещаната или очакваната печалба, а ще бъдете поредната жертва на телефонна измама.

Не участвайте в никакви форми на подобни игри. Откажете любезно.

Винаги можете да позвъните на тел. 112.


Освобождаване на капарирана стока
Извършителят провежда телефонен разговор с цел набиране информация за близките на пострадалия. Представя се за длъжностно лице – например служител на верига магазини за техника. Заявява на жертвата, че неговият близък е дал капаро за закупуване от магазина на радиатори, климатици или други уреди. „Длъжностното лице“ обяснява, че за да не изгори капарото и да не се изпусне изгодната сделка, е необходимо незабавно да се заплати част от общата сума. И така, за да не загуби „внука" (или друг близък) парите от капарото, пострадалият се съгласява да даде веднага наличната в момента в дома си сума. И при тази схема, извършителят изпраща на адреса на пострадалия свой куриер да вземе парите. Куриерът също се представя като „длъжностно“ лице, представител на магазина, изпратен от „ управителя“.

КАК ДА РЕАГИРАТЕ ?


Затворете телефона и се опитайте да се свържете със своя близък, за да проверите информацията, а ако това не е възможно, потърсете негови роднини или близки.

Не се съгласявайте да давате никакви пари на ръка на непознати.
Позвънете на тел. 112 /избира се безплатно/.

Освобождаване на колетна пратка


Извършителят провежда по телефона разговор с пострадалия с цел набиране информация за имената на негови близки: внуци, синове, дъщери, племенници и т.н. Представя се за длъжностно лице от куриерска фирма и заявява, че има колетна пратка за близък на възрастния гражданин или за него. Обяснява му, че за освобождаване на пратката, съдържаща „пари и документи" е наложително да се даде определена сума пари. След като жертвата се съгласява и заявява с каква сума разполага в момента, извършителят изпраща своя представител „мулето", за да вземе и пренесе парите. В някои от случаите куриерът доставя на жертвата бутафорен пакет и взема парите. Има регистрирани случаи, в които на жертвата е дадено указание да занесе парите в друг град. Там ги предава на непознато лице, пътувайки до съответното населено място и обратно с обществен транспорт.


КАК ДА РЕАГИРАТЕ ?


Затворете телефона и се опитайте да се свържете със своя близък, за да проверите информацията.

Не се съгласявайте да давате никакви пари на ръка на непознати.
Позвънете на тел. 112 /избира се безплатно/.

Други подобни схеми:


-Претърпяна злополука с асансьор, поради което се налага спешна операция;
-Претърпян инцидент с компютър, вследствие на което има получени изгаряния по лицето и тялото и е необходимо да бъдат извършени спешни животоспасяващи медицински интервенции;

-Заболяване от свински грип на роднина, поради което се налага да бъдат поставени скъпоструващи инжекции;

-Паднала козирка на сграда, вследствие на което има затиснат роднина и се налага спешна операция за спасяване на живота му, като е необходима определена сума пари;

-Гръмнала газова бутилка, вследствие на което е възникнал пожар и има пострадал близък с определен процент изгаряния, като за предстоящите операции е необходима определена сума пари;

-Заболяване от ебола /или друго заболяване/ на роднина, поради което се налага да бъдат поставени скъпоструващи инжекции;

-Изгаряния получени от токов удар, вследствие на което е необходимо извършване на скъпоструваща операция, което налага транспортирането с хеликоптер;
-Обаждане от ”служител на полицията”, който заявява, че са по следите на телефонни измамници. Обяснява се на жертвата, че е необходимо да съдейства като даде на измамниците определена сума пари. Убеждава жертвата, че по този начин ще помогне престъпниците да бъдат хванати, а след като всичко приключи парите ще бъдат върнати обратно, а той или тя ще бъдат наградени от полицията.

-Обаждане от „служител“, представящ се от енергото или ВиК, който съобщава за проблем с партидата за тока, с електромера или водомера. Започва да Ви разпитва за лични данни, точен адрес и друга информация уж свързана с работата му. След като вече разполага с информация за Вас следва друго обаждане, което може да продължи по някоя от вече описаните по-горе схеми.



Съществуват и други схеми, освен това измамниците са твърде изобретателни и според ситуацията измислят нови или променят вече използваните.





ПОЛИЦИЯТА СЪВЕТВА:


- Запазете самообладание;

- Ако бъдете потърсени на домашен, служебен или личен мобилен телефон и схемата на разговора е по указания начин, не предприемайте инициатива да водите разговора;

- Не разказвайте за Вашия личен живот, приятелско и семейно обкръжение, не се доверявайте;

- Незабавно се опитайте да влезете в контакт с вашия близък, за който Ви се представя събеседника;

- Опитайте се да потърсите логика в ситуацията. Незабавно се консултирайте с ваши близки, познати или съседи, за които считате, че имат по-големи познания по търговски, юридически или други въпроси;

- Под никакъв предлог или повод не давайте пари или ценности на непознати лица;

- Бъдете много внимателни, когато Ви звънят от непознат номер. При всеки подозрителен случай, в който измамниците замесват органите на реда, полицейски служители, или полицейски служби, позвънете директно на тел. 112.

Телефонният номер се избира без код, безплатно от цялата страна. Чрез него ще получите адекватна информация, а при необходимост и помощ;

- При всеки подобен опит за измама, при най-малко съмнение се обадете незабавно на тел. 112 или в най-близкото поделение на МВР, защото само така ще бъде осуетена измамата и ще дадете възможност на разследващите органи да задържат конкретни лица.


След като сте провели съмнителен разговор с измамници, преди набиране на номер 112, трябва да сте убедени, че предишния разговор е приключил/прекъснал.

Понякога извършителите остават на линията, разговорът не прекъсва, Вие набирате 112, а те отново се възползват от невниманието Ви и продължават разговора с Вас като се представят за дежурен оператор от 112.
 

Водещи новини

Още новини