Фалшификати на оцета развалят туршията

Булфото/Архив
share

Настъпи сезонът на туршиите. Традиционно много българи предпочитат да си направят домашна зимнина, защото вярват, че тя ще бъде много по-качествена и вкусна от купешката. Оказва се обаче, че ги дебне голяма опасност, а именно продуктите, имитиращи оцет. Българската национална асоциация „Активни потребители“ прави проучване, за да запознае хората с рисковете оцетът-менте да им се развали туршията.

Сред най-честите нелоялни търговски практики са: думата „консервиране” в етикета на имитиращия продукт, показване на грозде, зеленчуци и туршии, надпис „оцет” върху ценови етикети, подреждането на оцета и фалшивите стоки на един и същи ред, което създава усещането у купувача, че са продукти с еднакво добро качество.

БТВ и предаването „Чети етикета с Биляна Гавазова” обърнаха днес особено внимание на темата с оцета и имитиращите го продукти. Целта на телевизионния екип бе да покаже на потребителите има ли опасни продукти на пазари и ако да - кои са те и как да ги разпознаят. В ефира на БТВ бе показано и най-новото проучване на „Активни потребители”, което обхваща редица марки.

„Винен оцет”, това е наименованието, което трябва да има напитката, за да сме сигурни, че е качествена и тя е от ферментацията на вино. Тя може да се нарича и „Плодов оцет”, при ферментацията на плодово вино или да бъде и „Алкохолен оцет”, отново от земеделски, натурален произход, а може да бъде и Балсамов оцет , разказа за зрителите Биляна Гавазова.

Всички останали кисели овкусители (основно продукти използващи синтетична оцетна киселина–петролен дериват Е260) нямат право да използват наименованието „оцет”.
Такива продукти се предлагат под търговски наименования, като: „кисела подправка“, „кисел продукт“, „оцетен заместител“, „подкислител“ и т.н.

На първо място синтетичният оцет вреди на здравето. При предозиране (над 6% киселинност) на съставката Е260 е възможно при контакт да се стигне дори до химични изгаряния на лигавицата и кожата. Някои от имитиращите продукти може да предизвикат алергии, тъй като съдържат опасни оцветители (калиев перманганат). Синтетичен оцет не трябва да се дава на деца под 7 г.

Имитиращият продукт не е годен за консервиране, уточнява Богомил Николов от Активни потребители. От години получаваме сигнали от хора, които се оплакват, че зимнината им след известно време се разваля –направо гърмят буркани или имат особен вкус. Направихме изследване и установихме, че имитиращият продукт е по-евтин, като разликата все пак е малка, добави Богомил Николов. Всеки може да направи следната лесна калкулация. Ако искате да произведете 100 буркана туршия, ще ви трябват приблизително 5 литра оцет /0,50мл./буркан/, при което ще спестите средно малко над 1 лев, но може да ви се похабят всичките 100 буркана.

В студиото на БТВ Красимир Коев, директор на ИАЛВ обобщи резултатите от лабораторните тестове със случайно подбрани продукти – оцет и подкислители. Изследванията показват, че концентрацията на оцетната киселина в имитиращите продукти и в оцета е в норма. Подвеждащи са обаче някои надписи като тези – „с аромат на вино” и потребителите трябва да внимават и за тях. Разликата в цената на оцета и на имитиращия продукт (синтетичен оцет, кисел продукт и т.н.) е много малка. Това е така, защо производителите на имитиращите продукти влагат много повече в опаковката, за да продават – правят е по-луксозна, по-шарена. Така те подвеждат потребителя, че си купува качествен продукт, а той всъщност купува имитация на оцет, която разваля цялата зимнина.

Е150 е единственият оцветител, който се допуска в оцета – това е карамелът, уточнява Камен Николов от Агенция по безопасност на храните. Когато има други Е-та, това са нарушения – продуктът вече не е оцет, а е имитиращ продукт и потребителят на практика е подведен. Категорично подкислителите не стават за зимнина, добавя Камен Николов.

При имитиращите продукти, дори когато те са легални, а не откровени ментета и фалшификати, отново има момент на заблуда за потребителя, категоричен е Богомил Николов от Активни потребители. Тези имитации ползват най-различни трикове, за да създадат впечатлението, че не са имитации – картинки, изображения, надписи. Друго, което обърква потребителите, е, че истинският оцет и имитиращите продукти са подредени един до друг в магазина. Те трябва да бъдат отделени на различни щандове, за може да се ориентира купувачът по-лесно. Търговските вериги сами биха могли да подемат тази инициатива, въпреки че към момента не са задължени от Закона да го правят.

Водещи новини

Още новини