Влаковете тръгват от понеделник?

Булфото
share

Безсрочната ефективна стачка на работниците и служителите от железници продължава и днес.

Влаковете останаха по гарите от 8:00 до 16:00 часа. Развръзката на железничарската стачка обаче е все по-близо. На десетия ден от ефективните протести преговорите между БДЖ и синдикатите бяха подновени.

Основен бе въпросът ще могат ли синдикатите да влияят на решенията на управителите да уволняват и да съкращават. До момента от предложените за съкращение 2000 служители, 824 служители са се съгласили да напуснат срещу обезщетения от 6 брутни заплати.

Преговорите са били много кратки, ръководството е връчило на синдикатите предложенията си за промяна на трите колективни трудови договора и се очаква следващата среща им да бъде в понеделник, за да могат синдикатите да разгледат предложенията. Пред бТВ председателят на УС Владимир Владимиров каза, че се надява влаковете да тръгнат следващата седмица.

Ако синдикатите приемат предложенията и си стиснем ръцете, то пътят за тръгване на влаковете ще бъде открит, каза Владимиров.

По думите му второ увеличение на жените на билетите ще влезе в сила от 1 януари, но за влаковете без задължителна резервация – с около 9%. Пътуването с влак отново ще е по-евтино, отколкото с автобус. Въпреки стачката, реформата продължава, каза Владимиров.

Загубата от стачката до момента са 1-1,5 млн. лева, което е нищо на фона на дълговете на дружеството от 800 млн. лв. Синдикатите предложиха на ръководството на БДЖ да продаде историческата сграда в центъра на София и да се премести на Централна гара.

„Това е най-бързо ликвидната сграда и тука най-бързо могат да се вземат пари. Щом сме толкова закъсали мисля, че това може да се направи”, коментира председателят на синдиката на железничарите Петър Бунев.

В момента банките трудно финансират покупка на имоти, които не създават приходи. Инвеститорите могат да разчитат само на собствените си средства. Но въпреки това според консултантите тази сграда ще предизвика интерес.

„Би могла да бъде атрактивна за инвеститори, които да я ползват за собствени цели или като спекулативен проект - за отдаване под наем на офиси, т.е. да се превърне в една модерна офис-сграда”, смята Михаела Лашова, експерт недвижими имоти.

По средни цени железницата може да осребри централата си от 1854 квадратни метра срещу 5 милиона лева. Ръководството обаче не гледа на тази идеята сериозно.

„Според вас като гледате тука какво може - театър или кино, какво ще се създаде точно в тази сграда? И това че мястото е такова... плюс това тя е архитектурен паметник, не могат някакви преустройства да се правят. Това не са неща, които могат ей така да се изкарат на пазара и да кажем ей така - десет милиона”, коментира изпълнителният директор Йордан Недев.

Освен това БДЖ притежава само половината сграда. Другата половина е на Националната компания за железопътна инфраструктура. Споделена собственост и наложени възбрани ограничават разпореждането и с много други обекти на иначе богатия на имоти холдинг.

„Ние всеки ден това се опитваме да правим - по някакъв начин да се опитваме да генерираме приходи от сградите. За много малко от тях има какъвто и да било интерес. Те наистина са в много окаяно състояние, строени са за едно светло бъдеще, което не се състоя. Една доста голяма сграда в центъра на Горна Оряховица - за съжаление там не кипи кой знае какъв бизнес и няма интерес - нито може мол да се построи, нито кино, защото няма кой да го посещава”, коментира Недев.

Основните имоти на БДЖ, към които има интерес са ведомствените жилища и складовете.

Водещи новини

Още новини