Депутатите приеха на първо четене с 89 гласа „за”, 17 – „против” и 15 – „въздържал се” промените в Закона за професионалното образование и обучение.
Според вносителите основната цел на законопроекта е да се синхронизира училищното професионално образование и обучение с цялостната система на предучилищното и училищното образование, да се въведат нови допълнителни възможности за придобиване на професионална квалификация, във връзка с новата структура на средната степен на образование – първи и втори гимназиален етап. Освен това се цели уреждането на статута и дейността на професионалните колежи, които с приемането на Закона за предучилищното и училищното образование вече не са част от училищната система. Вносителите се надяват с измененията и допълненията в проекта на закона да се постигне и разширяване на възможностите за професионално обучение на учениците със специални образователни потребности и на учениците в училищата в местата за лишаване от свобода.
Промените предвиждат заличаване на професионалните училища в съответствие с изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование, както и се урежда се статутът, условията и редът за откриване, преобразуване, промени и закриване на професионалните колежи. Законопроектът предвижда промяна в съотношението на теоретичното и практическото обучение в полза на практическото, както и увеличение на практиката в реална работна среда. Разширяват се правомощията на министъра на образованието и науката относно поддържане на публичен регистър на професионалните колежи и осъществяване на контрол върху дейността им. Вносителите посочват, че прилагането на закона и изпълнението на дейностите, предвидени в него, не изискват допълнителни средства за настоящата година. Средствата за следващите години ще се планират в рамките на разходите по бюджета на Министерството на образованието и науката за съответната година.