Пълна бойна готовност във всички области на страната за посрещане на снега, обяви Агенция "Пътна инфраструктура".
За почистването на 20-те хиляди километра Републикански пътища във всяка област има денонощно дежурни служители. Така че, уверяват ни, снегът този път няма да ни изненада, съобщи бТВ.
Във всеки един момент на разположение има 1600 машини и 2600 служители. Планираният бюджет за чистене е около 50 милиона лева. Но това е само прогноза - зависи от това колко дълга и снежна ще е зимата.
От пътната агенция са дефинирали и критичните пътни участъци. Това са предимно проходите в страната, където по традиция обилните снеговалежи водят до пълно блокиране. Има определени обходни маршрути. От агенцията обещават, че тази година няма да има зимни блокади. Разчита се най-вече на сериозен контрол и още по-сериозни санкции за фирмите.
За първи път тази година работата на всички снегорини в страната ще бъде следена в реално време. Така ще е ясно коя фирма как си е свършила работата.
Отделно около 600 души към пътната агенция са ангажирани с контрола на почистване от страна на фирмите. Компромиси няма да има.
„Фирмите, които по някакви причини имат забавяне и не излизат съгласно договорените срокове да чистят своите участъци ще бъдат санкционирани, като мога да заявя, че санкциите могат да стигнат и 100% от договорената сума”, Лазар Лазаров, председател на „Пътна инфраструктура”.
Отделно в агенцията разчитат изключително много и на сигналите на гражданите. Те се приемат в Ситуационния център на агенцията. По телефон, по мейл и трети път чрез електронната система, свързана с телефон 112, се получава информация за мястото и за проблема.
Горещият телефон в Ситуационния център е: 0700 130 20
Освен за подобряване на организацията в агенцията вече мислят и за екологичните щети от зимната поддръжка. Въпреки нежеланието на фирмите, част от първокласните пътища ще се обработват тази година само с химикали от торови смески, без пясък.
„Това третиране е добре за самите шофьори. Тези химикали щадят автомобилите, не предизвикват корозия, няма възможност за хвърчене на камъчета, от които всички сме страдали да ни чупят предните стъкла”, казва още Лазаров.
От агенцията обясниха, че събирането на пясъка от пътищата напролет е ангажимент на фирмите, за което също ще се налагат санкции.
Магистрала "Люлин" все още няма договор за поддръжане. Възможно е 20-километровото трасе да бъде поделено между фирмите, които ще чистят областите София и Перник - срещу допълнителни пари, разбира се. Всъщност, това ще е първият зимен тест за новата магистрала. Специалисти се опасяват, че там може да стане критичен участък, тъй като и в момента в ранните часове се получават заледявания на пътя.