"Стачката в БДЖ е крайно ненужна, неефективна и се надявам те да не пристъпят към ефективни стачни действия утре.
Стачките, както знаем, към момента не водят до нищо добро.
Имаме пример от Гърция, при която със стачки до нищо не се стигна. Това, което ние правим и го правим вече в продължение на година и половина, е реформата, която тече в БДЖ." Това каза заместник-министърът на транспорта Камен Кичев в предаването "12+3" по БНР.
Реформата показва, че оперативните загуби на държавата намаляват. От 2010 година са намалели с 20 милиона спрямо 2009. От 2011 ще намалеят с 10 милиона. Надяваме се с реформата, която сме предприели, към края на 2012 година дружеството да няма оперативни загуби, обясни той.
Оттук идват и основните мерки, които сме предвидили в програмата, а именно разреждането на разписанията на влаковете, оптимизацията на персонала, отделянето на неприсъщите дейности на железниците като сигурност, охрана, почистване, колетната дейност. Друго, което правим, е продажба на оперативни и неоперативни активи на дружеството, за да може да стабилизираме дружеството. Едва след като го стабилизираме ЕС е в състояние да ни отпусне помощ. Надяваме се през 2014 година посредством оперативна програма "Транспорт" да получим средства, с които да закупим подвижен състав, каза Кичев.
По думите на заместник-министъра разходите от ефективната стачка ще са около 600 хиляди лева на ден.
Кичев обясни, че по отношение на превозите в районите където има недостиг на услугите кметовете по места ще вземат необходимите мерки за осигуряването на транспорт. Той допълни, че в момента се разработва цялостната програма за разреждането на разписанието и в началото на следващия месец ще бъдат готова.
Разреждането се налага поради липсата на достатъчно пътници по тази линия. Не разреждаме на места, където влаковете са пълни, обясни той.
Това, което не е трябвало да се случва, е БДЖ да сключва заем за закупуване на подвижен състав. Такъв може да се закупува само посредством капиталови трансфери от държавата, каквито в ситуация на криза държавата отпусна и през 2010, и през 2011, и ще отпусне в следващия бюджет за 2012 година. Следващата ни стъпка е през 2014 година да получим средства от ЕК, с които да се обнови подвижния състав на железниците, заяви Кичев.
Ние трябва да проведем реформата. Трябва да доведем реформата докрай. Социалните партньори е трябвало да стачкуват, когато са сключвани тези договори за кредити на БДЖ с доставчици на услуги, коментира заместник-министърът на транспорта.