Съдбата на БДЖ ще последва скоро и компанията “Български пощи” съобщи в студиото на “Факторът Кошлуков” по TV7 транспортният министър Ивайло Московски.
Проблемите в пощите се дължат на предишното правителство, което е избързало с либерализирането на пощенските услуги у нас, смята министърът. Московски поясни, че срокът за либерализиране на тази услуга в ЕС е 2014 г. и едва пет страни членки са започнали този процес. Останалите 22 държави изчакват и причината за това е тежкото преструктуриране на сектора.
„Български пощи” в момента е компанията с най-ниска производителност, най-голяма мрежа и най-много губещи клонове. Според министъра, наложителни са промени в нормативната уредба, свързани с определянето на цените на пощенските услуги, така че държавните пощи да станат конкурентни на частните оператори.
Друг проблем, който посочи министър Московски в студиото на Емил Кошлуков по TV7 e кражбата на железопътна инфраструктура, която трябва да се квалифицира като тероризъм. Тази законодателна промяна е единственият начин да се предотвратят кражбите в на практика фалиралата българска компания, според думите на министъра.
Ивайло Московски опроверга твърденията на синдикатите в БДЖ, че предстоят съкращения на служители от експлоатационния състав на железниците. Той поясни, че предложените за съкращение 2000 души са основно служители в аминистрацията и едва 30% са от експлоатационния състав на БДЖ. Предвидени са и компенсаторни механизми за съкратените лица като пренасочване към софийското метро, изплащане на шест брутни заплати и допълнителен социален пакет от Световната банка.
Транспортният министър заяви, че ще бъдат съкратени 133 км нерентабилни влакови линии основно от трета категория, които носят единствено загуби за компанията. Това са линиите Хан Крум – Преслав, Горна Оряховица – Елена, Видин – Ошава, Ямбол – Елхово, Сарафово – Поморие, Владимир Павлов – Поморие.
Министърът припомни, че основната част от загубите в БДЖ са свързани със сделката за мотрисите Siemens. По думите му, заемът не се обслужва, плащани са само лихвите по него, без да бъде изплащана главницата. Според него е логично първо да се изгради нова инфраструктура, а след това да се пристъпва към закупуване на бързи и скъпоструващи мотриси.