На 13 ноември Garden to Business форум@SIHRE (G2B форум) ще събере на едно място ресторантьори, хотелиери и професионални готвачи с производители на български храни.
G2B форум се организира за първи път в рамките на СИХРЕ, с цел повече пресни и качествени продукти да достигат не само до пазарите, но и до заведенията за хранене.
Инициативата е част от Garden to Business форум - регулярна среща между земеделски производители, собственици на хранителни магазини, готвачи и управители на заведения, които желаят да установят връзка помежду си.
Най-голямото изложение в страната за хотелско, ресторантско, кетъринг и СПА оборудване ще се проведе от 11 до 14 ноември в Интер Експо Център.
Директна връзка с производителите
В деня на Garden to Business форум@SIHRE фермерите ще представят на индивидуални маси за срещи своите продукти, а посетителите ще могат да дегустират и да се запознаят с малки и средни производители.
Разнообразието от продукти включва млечни храни, пресни плодове и зеленчуци, мед и пчелни продукти, консервирани храни и сокове, хляб с квас, зърнени изделия и т.н. В събитието ще участват и производители на здравословни и бутикови продукти като конфитюри, редки сортове зеленчуци и плодове, био сертифицирани продукти и други.
Организатор на Garden to Business форум е групата Хранкооп София, която се развива вече близо 5 години. Първоначалният тласък е даден от Екологично сдружение за Земята през 2010 г., което популяризира хранителните кооперативи като нова форма за подкрепа на малките земеделски производители от потребители.
Началото на Хранкооп София е поставено от няколко човека, обединили се от идеята за директно купуване на чисти продукти от производители, които лично познават и на които имат доверие.
Що е то хранителен кооператив?
Понятието хранителен кооператив, познато у нас като “солидарно земеделие”, е метод в производството и доставката на храни, който изгражда силни, стабилни и взаимно изгодни партньорства между обществото, производителите и търговците.
По този начин обществото, земеделските производители и домакинствата сами отглеждат и осигуряват храната си, като разчитат основно на доброволните си усилия. Същевременно участниците в кооперирането помагат и за осигуряването на други стоки на местно ниво – подобно на популярните вече у нас сайтове за групово пазаруване.
Хранителният кооператив все още осигурява малък обем храна в страната, но затова пък е силен подход за приобщаването на хората в селското стопанство. Освен това развива разпространението на чиста храна и подобрява финансовата стабилност на участниците, като развива уменията им и осигурява заетост на местно ниво. Този метод става и все по-привлекателен отговор на опасенията за устойчивостта и прозрачността на хранителната индустрия.