Около 1000 лв. на етаж излиза модернизирането на старите асансьори по изискванията за безопасност, за да работят и след 1 януари 2012 г. Това съобщи председателят на техническия комитет за асансьорите към института по стандартизация Петър Тодоров, цитиран от 24 часа.
Около 5000-6000 лв. струва нова кабинкова врата, за да може асансьорите да са безопасни, обясни той. Около 12 000 евро пък излизат купуването и монтирането на нов асансьор на мястото на стария, обясни Тодоров.
Тодоров настоява държавата да отдели ресурс, за да бъде направено това, защото хората, които живеят в блокове, няма да могат да съберат пари. 90% от асансьорите в страната трябва да се подменят до 1 януари, защото иначе не отговарят на европейските стандарти, обясни шефът на техническия комитет. Това се отнасяло най-вече за съоръженията, монтирани в блоковете след 70-те години на миналия век. "Тези асансьори не са опасни, защото на всеки 36 месеца минават технически преглед. Просто не отговарят на новите изисквания", обясни шефът на комитета.
"Те имат само шахтова врата, но не и на кабинката. Според новите стандарти това е опасно и трябва да им се монтира нова врата." Началникът на техническия комитет по асансьорите обаче влезе в задочен спор с държавния метрологичен и технически надзор. Според шефа на надзора в София Ваньо Бояджиев на спиране от 1 януари подлежат не повече от 200 асансьора в столицата. Това били най-старите модели от 40-те и 50-те години, чиято врата се затваря с обикновена брава на пружина, а кабинката - с решетка.
"Твърденията на хората от стандартизацията са спекулация и кьорфишек, защото в техническия комитет са производителите, които имат интерес блоковете да се втурнат да си сменят асансьорите", заяви Бояджиев. "Стандартите на техническия комитет са пожелателни, задължителни са само нормите в държавните наредби. А тази за безопасността на асансьорите ясно посочва, че на спиране подлежат само най-старите асансьори", категоричен бе шефът на техническия надзор.
И тези стари асансьори обаче имат възможност да бъдат модернизирани, като на шахтовите врати се монтират електромеханични брави. От 1 януари няма да могат да се монтират български асансьори в сградите, предупреди още Петър Тодоров. Нов европейски стандарт изисква тези съоръжения да имат контролни уреди и механизми, които да гарантират, че няма да тръгнат с отворена врата. Досега обаче никой от българските производители не е разработил и сертифицирал такива устройства, твърди той.