Началото на традиционното ежегодно почистване на защитени територии, организирано от „За Земята” стартира в понеделник, 31ви август, едновременно от хижите Белмекен и Мусала, намиращи се на територията на Национален парк „Рила“.
Едноседмичната доброволческа инициатива, която се провежда в периода 31-ви август – 6-ти септември, очаква да обедини общо над 70 души от цялата страна като двата лъча ще се съберат на 4ти септември на хижа Заврачица.
Тази година едно от предизвикателствата е да се почисти района на хижа Мусала и по-трудно достъпните заслон Ледено езеро и връх Мусала, които особено през летните сезони, са подложени на засилен туристопоток.
Втората част от групата ще бъде в района на хижа Белмекен, където досега не се е провеждала подобна акция.
Идеята на дългогодишната кампания “Боклука в раницата” е не само да почисти скрития под камъните отпадък, но и да събуди едно по-отговорно отношение към планината и природата. Това е ключово особено за места, които са направени лесно достъпни за туристи, които имат малко опит в планината, благодарение на построените лифтове.
Основното правило, което всеки турист се приканва да следва, е да прибира всички вече празни опаковки обратно в раницата си, тъй като в планината всеки сам е отговорен за отпадъка си. Но още по-важно е да консумираме по-умерено и според нуждите си. Един от основните проблеми на хижите са използването на пластмасовa посуда за еднократна употреба, която често бива изгаряна в печките, отделяйки високо токсични вещества в чистия планински въздух. Решението – носете си собствени съдове и прибори.
Ежегодната кампания се осъществява изцяло благодарение на дарения и доброволци – средствата биват набирани чрез дарения от хора, подкрепящи инициативата и „продажбата“ на тениски, канчета, торбички. Участниците в самото чистене заплащат такса участие от 10 лв., която отива във фонда за набиране на средства за следващото почистване 2016. Срещу тази сума всеки участник получава тениска или кърпа за глава, с осигурена безмесна кухня по време на цялото събитие.
Тази година, кампанията се осъществява със съдействието на Дирекция на НП “Рила”, Туристическо дружество “Рилски турист”, хижите Мусала, Белмекен и Заврачица, заслон Ледено езеро и Метеорологична станция връх Мусала, както и Roo'bar, бар Яйцето, Barfly, магазините Стената, Zajo и Outsider.