Националният омбудсман изпрати препоръки до Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ заради неравноправни клаузи в общите условия на доставчици на електрическа енергия, съобщиха от кабинета на обществения защитник.
Той напомня за решението на Върховния касационен съд от 7 август т.г., с което е потвърден съдебен акт на Пловдивския апелативен съд за обявяване като неравноправни по смисъла на текст от Закона за защита на потребителите на клаузи в Общите условия на "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД. Неравноправните текстове са за едномесечния срок за подаване на възражения срещу издадените фактури; размера на обезпечението при просрочие на дължими суми; отговорността на дружеството за вреди от неизпълнение на задълженията му; срока за реализиране на имуществена отговорност; определянето на подсъдност преди възникване на спор; предпоставките и начините за преустановяване на захранването; таксата за прекъсване и възобновяване на захранването.
Омбудсманът подчертава, че съдебното решение се отнася само до Общите условия на "ЕВН България Електроснабдяване", но посочените неравноправни клаузи са част от общите условия и на останалите дружества, предоставящи тази услуга, а също така се прилагат и от други доставчици на обществени услуги. Поради това е необходимо да се вземат мерки, така че общите условия да се приведат в съответствие със закона.
"За пореден път искам да обърна внимание и върху задължителната съдебна практика относно корекцията на електрическа енергия за минал период, за което омбудсманът е сигнализирал многократно КЕВР", пише още Константин Пенчев. В редица свои решения ВКС приема, че едностранната корекция на сумите за електрическа енергия за минал период е неравноправна по смисъла на ЗЗП, противоречи на принципа на равнопоставеност на страните, принципа на защита интересите на потребителите при търговия с електрическа енергия и на разпоредби от Закона за задълженията и договорите.
Съдът приема такава едностранна корекция за нищожна, но въпреки това доставчиците на електрическа енергия продължават да начисляват корекционни сметки за минал период, като се аргументират с общите условия, одобрени от КЕВР. "Гражданите са принудени да търсят правата си по съдебен ред, където задължителната практика на съдилищата не допуска противоречиво решаване на тези спорове. Дружествата губят тези дела, но колко от потребителите имат възможност да се възползват от съдебна защита, която изисква време, средства и т.н.", пише Пенчев. Той напомня, че проблемът е поставян и в докладите на омбудсмана до Народното събрание, но до този момент от компетентните институции не са предприети никакви действия. По този начин те позволяват на енергийните предприятия да нарушават правата на потребителите, а това е недопустимо.
Омбудсманът отбелязва и друг проблем - корекцията на задължения за електрическа енергия вследствие на виновно поведение от страна на енергийните предприятия като грешно отчитане, размяна на електромери. "Смятам, че в тези случаи дружествата следва да поемат отговорност за виновното си поведение", пише Константин Пенчев.