Вчера премиерът Бойко Борисов изнесе шокиращи данни за качеството на горивата ни. Според думите му 40% от горивото е терпентин. По този повод БТВ потърси мнението на експертите.
Терпентинът в двигателя на автомобила е химически разтворител. Той намалява октановотло число и носят риск от възпламеняване и намаляват живота на двигателя, обясни експерт. Двигателят не работи равномерно, няма мощност и бавно се разрушава. Освен това му се скъсява живота. Освен терпентин се слагат и други различни химични разтворители.
"Ние сме наясно какво се случва, защото го усещаме и върху личните си автомобили. Плащаме скъпо гориво, а не получаваме качество", категорични са експертите.
"Тези разтворители са много агресивни също и към гумените уплътнения, те разграждат дори горивото и маслата. При дизеловите автомобили горивото се запалва по-рано, точно в момента на впръскване на горивото в двигателя, получава се кокс и двигателят се запушва. Когато се запуши на 50% цилиндрите трябва да се почистят. Много трудно може да се разбере, че горивото е некачествено. Съветвам да си обслужвате редовно колата, защото горивата окисляват бързо автомобила", съветват експертите.
"Има пряка възраст между качеството на гориво, обучението и смъртността по пътищата. Това е в противовес на европейските изисквания", посочи Йонко Иванов.
"Аз зареждам от големите вериги и досега съм нямал проблем". Това каза енергийният експерт Атанас Тасев. Въпреки това той отбеляза, че сме много зле със системата за контрол.
Васил Велев призова за по-стриктен граждански контрол. "Не са виновни само малките, големите бензиностанции също се поддават на тези злоупотреби".