Кметове на малки общини и у нас с 3 пъти по-скъпи коли от депутатите. Това показват данните от Агенцията за обществени поръчки. През последните 4 години автопаркът на депутатите е бил подменен с 31 нови возила, като единичната бройка на всяко от тях е под 50 000 лв.
За сметка на това кметове на малки общини като Балчик например са си позволили да си купят с общински пари луксозни автомобили за около 150 000 лв., показа разследване на Нова Телевизия.
Проучване показва, че някои кметски лимузини са дори по-скъпи от министерските, пише в. "Монитор".
Последната поръчка на НСО, която отговаря за охраната и транспорта на членовете на кабинета, беше за седем аудита, всяко от тях на стойност 124 000 лв.
Тази порочна практика може да бъде прекратена със законова промяна, предложи вчера вицепремиерът Томислав Дончев. Според него ако се въведе регламент, според който служебните возила на държавните институции да се категоризират, подобни абсурдни ситуации ще бъдат избегнати.
Идеята на Дончев включва и това да се въведе таван на цената за различните по ранг държавници. По този начин максималната цена, която може да се плати за един депутатски автомобил ще бъде една, а стойността за кола за кмет – двойно по-ниска.
Вицепремиерът добави, че в много от компаниите има политика по отношение на доставките на автомобили, където е ясно посочено какъв мениджър с какъв ранг автомобил да се движи.
„Редно е да поставим въпроса, дали не е време в цялата държавна администрация на България да се въведат такива принципи – в зависимост от ранговете да има максимални тавани на автопарк”, категоричен бе Дончев. Той даде няколко примера как може да коригират нещата.
„Ако 40 или 50 общини се обединят, може да се доставят определен клас коли и така ще се спестят доста пари. Може да се въведе таван на автопарка в зависимост от ранга. Например за премиер – едно ниво, за министър – друго, за директор на дирекция, на когото е нужен служебен автомобил, друг клас. Така ще избегнем такива случаи, при които се купуват много скъпи автомобили”, категоричен бе Дончев. По думите на вицепремиера всички тези примери досега са признак за това, че няколко системи не работят.
„Първо не работи системата в самата община, защото, за да бъде пусната тази поръчка документацията трябва да бъде разписана от юрист и от финансов контрольор. Не забравяйте, че дори да говорим са една администрация на местна власт, това е българска публична администрация, която трябва да спазва законите”, заяви Дончев. Той обясни, че според него вторият проблем е този, че очевидно, понякога системата на местното управление не работи.
„Ако питаме гражданите на съответната община какво предпочитат, кметът да се движи с нов автомобил за 150 000 – 200 000 лв., или четири нови детски площадки, или примерно ремонт на детската градина – според вас какво ще предпочетат”, коментира той и подчерта още веднъж, че това е пример за това как системата не работи.
По думите му тук става въпрос за кметове, които са преизбирани въпреки това. „И в новия подготвен Закон за обществените поръчки и в стария закон се забраняват подобни неща. Това не е изпълнение на закона, това е нарушение на закона”, коментира Томислав Дончев.