Основните ни пътни проекти, за които търсим инвестиции извън еврофондовете, представи вчера строителният министър Лиляна Павлова в Белград, съобщиха от МРРБ.
Това стана в рамките на Икономическия и търговски форум Китай - Централна и Източна Европа. Сред основните проекти, предлагани за публично-частно партньорство са автомагистрала “Черно море” и връзката на България с Румъния при Видин. “Планираме изграждането на скоростен път Видин-Ботевград”, поясни българският министър. Като трети приоритетен проект за ПЧП министър Павлова посочи връзката между Русе и Велико Търново. По думите й стратегически важен и приоритетен както за България, така и за Сърбия е проектът по коридор 10 за автомагистрала АМ “София-Калотина”. “Важен проект е и връзка към три европейски коридора за скоростния път “Рила”, обясни Лиляна Павлова. В Белград тя поясни, че през територията на България минават 5 от десетте европейски коридора, които са пряка и бърза транспортна връзка на Европа с Азия.
Министър Павлова използва повода и благодари на инвеститорите, които са част от китайската делегация, за една от най-големите инвестиции в България, започнала преди три години и завършена през настоящата на територията на “Девня цимент”. Тя е на стойност около 150 млн. евро. Регионалният министър покани и други представители на китайския бизнес за съвместни инициативи през следващата година.
Около 10 милиарда долара се очаква да бъдат разпределени от Китай в редица регионални проекти на Балканите, стана ясно на форума. Според експерти може да възникнат проблеми в случаите на инвестиции във финансирани от държавата програми, при което могат да бъдат нарушени регулациите на ЕС за конкурентност. Повечето икономисти в Белград по време на форума в кулоарите изразиха мнение, че главната цел на Китай е да пласира най-добре своите продукти на европейския пазар, а Балканите са предимно транзитен район за експанзията им към по-богатите страни от ЕС.