Столичани предпочитат да си плащат сметката за вода на 2-3 месеца веднъж. Сумата от 10-15 лв. месечно е малка и клиентите плащат на няколко месеца. Средната забава при издължаването към „Софийска вода” е два месеца, съобщиха от там.
Повечето от тези малки забавяния обаче струват на концесионера 74 млн. лв. Толкова са несъбраните вземания от клиентите. Традиционно 90% от задълженията са на битовите абонати. От друга страна обаче, събираемостта на сметките от „Софийска вода” е 95%, пише в. Монитор. Освен че столичани предпочитат да плащат на няколко месеца веднъж за вода, на тях не им е приятно да дават пари за общото количество вода, ползвано от входа. Причината – така излиза, че плащат и за къпането на съседа, който не е пуснал да му отчетат показанията на водомера, за гостите от провинцията, които живеят по половин година и не са декларирани пред „Софийска вода”, както и ако някой плаща на база без монтирани водомери.
Дружеството прилага цяла гама от мерки за събиране на задълженията. „Това са обаждания по телефона, напомнителни писма, преговори „от врата на врата”, юридически действия и в последна сметка, когато се налага, стигаме до позволените от закона крайни мерки – прекъсване на водоснабдяването. В повечето случаи решаваме възникнал проблем чрез гъвкави схеми за разсрочено плащане, които предлагаме на клиентите ни със затруднения, като се съобразяваме с конкретния казус”, казаха от „Софийска вода”. Даването на съд на борчлиите е една от последните крайни стъпки, които се прилагат. От концесионера не казаха колко дела са започнали през тази година, а само уточниха, че има тенденция към нарастване на броя им.
До спиране на водата се стига изключително рядко и то при къщи и вили. В жилищните кооперации и блокове е невъзможно да се приложи тази мярка, защото ще бъдат ощетени и коректните клиенти. В повечето случаи обаче, преди да бъде врътнато кранчето, длъжникът подписвал споразумение за разсрочване и почвал малко по малко да се издължава.
За разлика от „Софийска вода” обаче ЧЕЗ има право да дръпне шалтера на длъжниците си 10 дни след изтичане на срока за плащане на сметката – от битови абонати, и само 3 дни след края на същия срок – на фирмите. От там обаче често изчакват да се натрупат 2 неплатени сметки и тогава прибягват до тази мярка, казват хора, които са стояли на тъмно – било защото не са имали пари или просто защото са забравили да платят. От януари до август дружеството е спряло тока на 91 000 абонати. Най-много от тях са в София, защото тук има и най-много клиенти. От ЧЕЗ изпращат есемеси на клиентите си, които са се регистрирали за тази услуга, обаждат се по телефона, пращат и писма. От компанията отчитат като проблем това, че клиентите им не актуализират данните си съгласно изискванията на Общите условия на ЧЕЗ.
Столичани плащат за вода на 3 месеца
- 24.09.2014 | 06:48
- 1155