Първа среща от инициативата "Училище за родители" ще се проведе днес от 17.30 часа в НУ "Христо Ботев" в Плевен. Идеята е това да бъде образователен форум, свързан с успешно усвояване на ефективни родителски умения и полагане на основите на позитивно родителство, поясни директорът на училището Цветелин Горанов.
На срещата ще присъстват представители на Ресурсен център Плевен, Педагогически колеж Плевен и др. Педагогическият колектив и родителите ще дискутират въпросите, свързани с адаптацията на първокласниците, какво обичат, от какво се страхуват, как растат и се развиват, как да им помогнем да организират свободното си време, как да ги предпазим от насилие.
По традиция смятаме, че единствената задача на първокласника е да се научи да чете и пише. Няма съмнение, че това е приоритет на училищното обучение, тъй като главната му цел е интелектуалното развитие на детето. Но в училище децата за първи път доказват своята самостоятелност и отговорност пред възрастните; там се извършва и първата значима обществена проверка на вече усвоените от тях знания, социални норми и стандарти на поведение. Успешният старт в началото на училищното обучение е особено важен. Но той е само един от етапите на прехода от предучилищна към училищна възраст, който започва далеч преди първия учебен ден и понякога може да продължи до края на първата учебна година, обясни идеята Горанов.
Основният компонент на този преход е адаптацията към училището. По същество тя е процес на психично приспособяване на детето към качествено променени условия на живот и дейност. Шест-седем годишните деца имат потенциал да се справят с тази промяна, и все пак възникват проблеми. Първолакът трябва рязко да измени много от досегашните си стереотипи и едновременно да усвои нови, доста по-сложни форми на интелектуална активност и социално поведение, при това в напълно непозната обстановка.
От друга страна, има значими индивидуални различия в способността на децата да се приспособяват към нови изисквания. Родителите на първокласниците също се различават в своето отношение към училищното обучение и имат различна степен на готовност да оказват помощ и подкрепа на детето в учебния процес. Огромно влияние има и личността на учителя, която е сбор от неговите качества както в професионален, така и в чисто човешки план.
Акценти на срещата ще са организацията на режима на училищния живот на първи клас и психосоциалната адаптация на децата в училище. Ще бъдат разгледани и конкретни случаи от практиката на класните ръководители на първите класове, предвидена е и дискусия.