Конституцията не допуска общините да определят основата на такса "битови отпадъци". На всички държавни и местни такси основите се определят чрез закон. От тази гледна точка една наредба трябва да е за видовете основи, които прилагат общинските съвети и респективно те трябва да могат да си изберат основа, която да бъде прилагана спрямо гражданите и бизнеса.
„Всички юристи се солидаризират около мнението, че сегашният ред е противоконституционен“, каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" заместник-председателят на Българската стопанска камара Димитър Бранков по повод проектите за промяна на методиката на изчисляване на такса "смет".
На сайта на всяка община може да се намери колко пари се харчат за обработката на отпадъци на тон отпадъци и на жител допълни той:
„Ще видят учудващи разлики, включително по 1000–1000 и нещо лева на тон. Няма такива числа дори в най-богатите страни. Количеството събрани отпадъци е между 7 и 2000 кг. На жител и разходите на фирмите варират от 8 до 10 000 лева. Това се обяснява по няколко начина, първо, в таксата се включва компонента "поддръжка на местата за обществено ползване", в това число снегопочистване и пълнене на дупки с асфалт, поддръжката на парковете и градините, може да бъде част от такса "битови отпадъци". Второ, има неефективно управление на тези дейности. Не могат разходите на човек да надвишават максимум 60 лева. Статистиката показва, че не повече от 350-400 се генерират на глава от населението. Всичко над това число обективно поставя въпроса как се управляват тези дейности“, заяви той.
Според Бранков е необходимо да има знания за методологията на ценообразуване, от таксата да отпадне компонента "поддръжка на местата за обществено ползване", а на потребителите със съответна инфраструктура да се даде възможност да сключва договори със съответните оператори и да бъде освобождавана от такса.