Община Варна е била сюрпризирана неприятно със запор на сметките заради близо 2 млн. лева дълг. Задължението е към собствениците на сградата, в която се помещава детска градина „Теменужка“ в центъра на града. Това разказа кметът Иван Портних, който неколкократно се възмути от безхаберното поведение на предишното управление в общината, предаде Дарик.
Сагата с имота на улица „Шейново“ започва през 2008 г., когато къщата е реституирана. След няколко покупко-продажби тя става собственост на фирма „БГ Маркет“, която стартира съдебни битки с общината за обезщетение и наем за детската градина. Претенциите на собствениците за 370 000 лева, но сумата набъбва на 1 020 000 лева. Към искания наем са прибавени адвокатски хонорари и съдебни разноски. „Те изяждат 700 000 лева на варненските данъкоплатци само за 2008 г.“, поясни Портних.
Той недоумяваше защо предишният юридически екип (ръководен от сегашния областен управител Иван Великов) не е обжалвал прекомерно високите хонорари. „Нещо повече – общината не само си плаща „този хубав масраф“, но продължава да бъде без сключен договор със собственика на имота. Следва друго дело и за периода от 2009 г. до 2012 г. претенцията е за 964 000 лева, а общата сума, която съдът постановява на общината да плати, е 1 920 000 лева. От тях 150 000 лева са лихви, а 517 000 са за адвокатски хонорари и съдебни разноски“, разказа Портних. Той изчисли, че само лихвите и задълженията към юристите „са изяли“ една детска градина.
След като е получила неприятната изненада, общината е завела един иск срещу прекомерните адвокатски хонорари и друг – за направените подобрения по сградата в размер на 900 000 лева. Кметската администрация също така е провела разговори със собственика на имота за сключване на договор за наем за около 17 000 лева месечно.
Градоначалникът използва сагата с ЦДГ„Теменужка“, за да припомни случая с прословутите варненски палми. Вместо за стотици хиляди левове преди години, сега растенията се съхраняват за 6 200 лева за цялата зима и то в същото помещение, в което преди прекратяването на контракта с фирмата.
Друг пример за прахосване на общински средства е сумата от 17 000 лева, която общината е плащала досега за поддръжка на общинския сайт. „Намалихме тази сума близо четирикратно и вече плащаме по 4 500 лева годишно“, уточни кметът.