Най-вероятно ще има режим за младите шофьори. Това казаха пред БТВ Георги Янакиев от Съюза на българските автомобилисти и депутатът от БСП Георги Свиленски, който е зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт.
Статистиката сочи, че над 70% от загиналите в катастрофи са на възраст до 24 г.
Специалистите предлагат да има 3 модула на обучение за младите шофьори. Едва след като минат 12 ч за доквалификация, ще получат книжка, и то временна. Идеята е в продължение на 2 г. да се следи поведението им на пътя.
Предвижда се през първите 6 месеца неопитните водачи да се карат с придружител. Подкрепящите идеята твърдят, че тя не е самоцелна и не се предлага заради събиране на повече пари от кандидат-шофьорите.
Предложението българските млади шофьори да бъдат подложени на по-строги изисквания възмути общественото мнение. Оказва се обаче, че реакцията е неоснователна, тъй като европейските закони имат много по-големи ограничения за новите шофьори.
По време на първия модул инструкторите проверяват уменията на водача, поправят грешките, които е допускал през първия месец.
„Обучаваме ги на полигон и дискутираме психологически въпроси в група, показваме им границите на техните възможности и възможностите на колата. Акцентираме върху психологичните въпроси, свързани с поведението на водачите, например това е голямото самочувствие на водача, че може да се справя с всичко. Също така ги учим да шофират икономично, което означава и безопасно", разказва австриецът.
Когато младите водачи имат всички разрешения, за тях започва 2-годишен пробационен период. В този период изискванията към тях са по-строги, отколкото към по опитните им колеги.
За младите водачи има специално изискване за съдържанието на алкохол в кръвта. Ако за водачите е 0.05, за младите е 0.01. Ако те хванат с алкохол, това означава, че оставаш без книжка и пробационният период се удължава и трябва да минеш специален курс на обучение, за да си я върнеш.
Ще има режим за младите шофьори
- 18.12.2013 | 08:59
- 1964