Планираното от Столична община преустройство на линията на трамвай 18 отново сблъска позициите на граждани и институцията. Хора от кварталите "Изгрев", "Дианабад", "Изток" и "Лозенец" участваха в обществено обсъждане на проекта с главния архитект на София Петър Диков. Основното притеснение на голяма част от хората е излязлата в медиите информация за изсичането на над 500 дървета в Борисовата градина, предаде БНТ.
Според плана на общината новото трасе на трамвая трябва да минава през улиците "Никола Габровски" и "Г. М. Димитров" и част от Борисовата градина. Чуха се гласове "за" и "против" идеята. Общественото обсъждане протече оживено и с бурни реакции на някои от присъстващите.
Архитект Петър Диков опроверга опасенията, че ще бъдат изсечени над 500 дървета и ще се закрие автобусна линия номер 94. Частта от трасето, която по план пресича Борисовата градина, е с дължина 300 метра и минава по съществуваща просека на топлопровод на столичното парно, разясни Диков. Тя обаче 25 години не била прочиствана.
Сега предлагаме и едно допълнително изменение на плана, което да намали двойно засегнатите храсти и дървета. Има по "Г. М. Димитров" също наистина от порядъка на 60 дървета, които се засягат от трамвайното трасе. Ние затова разработваме там програми за компенсаторно залесяване с минимум три пъти повече от броя на засегнатите дървета, заяви Диков.
По думите му, целта на новата линия е да осигури връзката на три големи квартала с метрото, обясни Петър Диков. Хората, на свой ред, изтъкнаха своите аргументи.
Колкото и да ни убеждават, в България още не се строи добре и трамваят ще е шумен. Никой от живеещите в квартала не иска условията на "Граф Игнатиев", "Черни връх" и всички останали, коментира Илияна Василева - жител на кв. "Дианабад".
Гората е може би най-важното нещо в този проект, тъй като тя е национално богатство, тя е столична гордост, отбеляза Ани Добринова, архитект.
Не пречи трамваят - между "Журналист" и Семинарията минава трамвай, пречи ли? Покрай "Граф Игнатиев" минава трамвай - хората си живеят нормално, каза Сава Лилковски, жител на района.
Представители на неправителствените организации и специалисти предложиха алтернативи на така планираното от общината трамвайно трасе.
Примерно може трамваят, говоря за 18 - в момента стига до Парк-хотел "Москва", да стигне до следващата станция на метрото на "Интерпред". Там той може с И-образно обръщало, не кръгово, да върви напред - назад. Хората ще имат възможност с един билет да се возят. Към "Дървеница" релсите си стоят, каза Мартин Микуш, архитект.
Жители на засегнати от готвената промяна квартали преди седмица протестираха срещу нея. Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт е подала жалба в общината.