Енергоспестяващи и най-вече умни светофари успяват да разпознаят идващия тролейбус или автобус и да му дадат предимство, като включват зелена светлина, докато отмине, информира в. "Труд".
Самият тролейбус харчи няколко пъти по-малко ток от познатите ни досега, а автобусите изхвърлят много по-малко вредни емисии. Спирките са осветени и на тях има табла, които съобщават с глас и картина след колко време идва съответното превозно средство. Пътниците ползват масово е-билети и плащат според разстоянието.
Всичко това може и да изглежда като филм от бъдещето, но не е. Така би трябвало да изглежда масовият градски транспорт в големите градове в България след две години, след края на 2014 г., ако се изпълнят успешно проектите за интегриран градски транспорт в седемте най-големи града, финансирани по оперативната програма “Регионално развитие”. А ако Брюксел одобри плановете за оперативната програма за периода след 2014 г., след още няколко години градският транспорт трябва да изглежда по подобен начин и в още 39 по-малки български града.
Проектите за седемте града - София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и Плевен, предвиждат въвеждането на интелигентни системи за управление на трафика и контрол над транспортните процеси, както и снабдяване с нови превозни средства. Те се финансират с 403 млн. лв. по сегашната оперативна програма. За по-малките градове са нужни поне още толкова средства след 2014 г., които все още се договарят.
В самото си начало проектите за интегриран градски транспорт се препънаха в процедурите за избор на звената за управлението им, които масово бяха обжалвани. Едва сега, в началото на тази година, има някаква яснота кои процедури кога започват, признават от управляващия орган на оперативната програма.
Най-напреднали са в 5 общини: Пловдив, Стара Загора, Плевен, Варна и Русе. Там вече се подготвя тръжната документация за отделните обществени поръчки.