В бюджета за 2025 г. трябва да бъдат предвидени не по-малко от 689 милиона лева за увеличение на работните заплати на учителите и на непедагогическия персонал в училищата и в детските градини от 1 януари догодина. Това каза в интервю за БТА Янка Такева - председател на Синдиката на българските учители (СБУ) към КНСБ, попитана за бюджета за училищното образование за 2025 г.
"Трябва да се предвидят и над 800 милиона лева за издръжката на училищата и детските градини, които са свързани с подобряването на училищната среда. С около един милиард и 300 милиона лева трябва да бъде по-голям бюджетът за средното образование - за училищата и детските градини, през 2025 г. спрямо бюджета за 2024 г. Това са средства за работните заплати на учителите и на непедагогическия персонал, и за издръжката на училищата, на детските градини и на останалите звена към средното образование. Сега водим преговори с Министерството на финансите, с Министерството на образованието и науката, записали сме тези искания в меморандума на КНСБ, който е изключително важен за защитата на бюджета", заяви Янка Такева.
Тя каза, че има и "разбиране в политическите партии, че работните заплати на учителите в средното образование да не бъдат по-ниски от 125 процента от средната брутна работна заплата за страната". "Ние, с тези пари, които искаме за работна заплата, този процент не е вече 125, а е 140. И настояваме политиците да запишат в програмите си, че работната заплата на учителите в България да бъде 140 процента от средната брутна работна заплата за страната, а в последните години настоявахме да е 125 процента. Заплатите във висшите училища бяха увеличени и за да има равнопоставеност, и справедливост, трябва учителските заплати да станат 140 процента от средната брутна работна заплата", обясни председателят на СБУ.
Има недостиг на учители по математика, по биология и химия, и по други предмети
Сега има недостиг на учители по математика, по биология и по химия, а и малко студенти изучават тези специалности, каза Янка Такева. Тя отбеляза, че това са много трудни специалности и държавата, ако иска да има образование, да има учители и да има кадрова обезпеченост на образователната система, трябва работната заплата на учителите да бъде 140 процента над средната брутна работна заплата", заяви председателят на СБУ.
Тя отбеляза, че над 92 000 са педагогическите специалисти в страната - учители и директори, от детските градини до 12-и клас.
Трябва да има увеличение и на заплатите на непедагогическия персонал, както е предвидено в Колективния трудов договор, каза Янка Такева. По думите й в големите градове - София, Пловдив, Варна, много трудно се намират помощник-възпитатели, готвачи и друг помощен персонал, без който детските градини и училищата не могат да функционират заради ниските им заплати.
Трябва да се промени наредбата за придобиване на учителска правоспособност
Основният приоритет сега на СБУ е свързан с бюджета, а другият ни приоритет е за подготовката на учителите във висшите училища. Трябва да се промени наредбата за придобиване на учителска правоспособност, за да може подготовката на бъдещите учители да е адекватна на днешното и на утрешното време, каза Янка Такева.
По думите й трябва да има повече практически часове, както и повече часове за персонализирано обучение. Това е един нов подход, за който говорим много малко, а той е изключително важен. Трябва да има подготовка на учителите не само за персонализираното обучение, но и да могат педагозите да работят в среда на дигитализация на образователния процес и на изкуствения интелект. Това са новостите, които навлизат в образованието.
Много важна е и квалификацията на учителите, която трябва да се промени, защото "учителите не искат да бъдат обучавани в нещо, което са го учили университета, а искат иновации", заяви председателят на СБУ. Такева отбеляза, че българските учители са много иновативни и креативни, отговорни са към професията си и към учениците, и към децата в детските градини.
Трябва да се променят и политиките, свързани с учебните програми
Според Янка Такева трябва да се променят и политиките, свързани с учебните програми и с учебното съдържание. Добре е, че се работи по тях, но това е много труден и дълъг процес, отбеляза тя.
"Българската образователна система трябва да възпитава учениците в родолюбие, в гражданственост и отговорност - пред държавата и пред народа. И трябва да има много сериозни изменения в гражданското образование, което формира отношението към държавата и държавните институции, и дава лична мотивация на младите хора да бъдат успешни", заяви председателят на Синдиката на българските учители.
Кадровото обезпечаване на образователната система преминава през три основни фактора. Първият от тях е свързан с добрата подготовка на учителите във висшите училища. Вторият фактор е за поддържащата квалификация, а третият - за позитивната училищна среда, в която учителите да ходят с любов на работа и това е свързано с повишението на работните заплати и с условията на работа в училищата и детските градини, коментира Янка Такева.
Общият брой на педагогическите специалисти във всички образователни институции в системата на предучилищното и училищното образование в България е 92 619, съобщиха за БТА от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН) по повод на Световния ден на учителя, който беше отбелязан на 5 октомври.
От всички тези педагогически специалисти в училищата и в детските градини у нас директорите са 4299, учителите са 82 785, а другите педагогически специалисти са 5535.
От общия брой на възраст до 35 години, включително, са 13 889 педагогически специалисти. Това е 15 процента от общия брой.