Красимир Вълчев е бивш министър на МОН и депутат от квотата на ГЕРБ-СДС.
Някои от тезите, които изказах на дискусията “Образование и ценности”:
Възпитателната функция на училището е не-малко важна от обучителната. Ако родителите и учителите успеем да възпитаме по-добре децата, те ще бъдат по-щастливи, по-успешни и ще живеят в по-добро общество. Ние също.
Погледнато през учебните програми, нашата образователна система е доста срамежлива във възпитателната си функция.
Учителите и сега възпитават, но ако възпитателният елемент бъде подчертан в учебните програми, те ще го правят по-силно и по-уверено.
Като родители доверяваме децата си на учителите
и очакваме от тях да ни помогнат да ги възпитаме. За да го правят ефективно, трябва да ги подкрепяме.
За да възпитават ефективно учителите, системата трябва да им се довери. Ако погледнем през действащите правила за налагане на санкции на учениците, тя по-скоро не го прави.
Ако не приемем концепцията, че отношенията между учител и ученик са асиметрични, учителят няма да има достатъчно авторитет и не ще може да възпитава ефективно.
Ако не възпитаваме децата в уважение към авторитета на учителя, те няма да уважават нито един авторитет, няма да уважават и авторитета на родителите си.
Възпитанието е във всеки час, дори във всяко междучасие, но един отделен час по добродетели и религия може да спомогне допълнително за възпитанието в ценности и за обединяване на усилията на училището и църквата в това да направим децата добри хора.
Една от най-важните реформи в образователната система е да освободим време на учителите. Тогава те могат да бъдат по-ефективни във възпитанието и формирането на умения.
Нямаме големи противоречия относно това какви ценности искаме да формираме у децата.
Ще търсим политическо и професионално съгласие за най-важните промени в системата на образованието. По темата образование има много повече неща, които ни обединяват, отколкото ни разделят.
Заглавието е на редактора