Министър Цоков свика национално съвещание за предстоящите НВО и матурите

МОН
share

В над 750 училища в страната ще се проведе държавният зрелостен изпит по български език и литература.

Това стана ясно по време на съвещание на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков с началниците на регионалните управления на образованието в страната. Срещата е инициирана за създаване на организация в цялата страна за предстоящите национални външни оценявания (НВО) и държавни зрелостни изпити (ДЗИ). До момента заявления за участие в първата задължителна матура са подали над 51 000 зрелостници. В около 420 училища ще се проведе вторият задължителен ДЗИ по профилиращ предмет, а в близо 220 училища – държавен зрелостен изпит по желание, стана ясно по време на заседанието.

„Една от непосредствените задачи пред системата е да организираме и проведем добре предстоящите изпити и да мотивираме учениците да покажат по-високи резултати“, каза министърът. По думите му е важна координацията и затова още в първите дни на служебния кабинет инициира съвещанието. “Веднага след издаването на указа за предстоящите национални и европейски избори направихме организация, така че да запазим датата на националното външно оценяване по български език и литература в 10. клас“, допълни проф. Цоков и обясни, че НВО по български език и литература в 10. клас остава на 10 юни. Предвижда се обаче то да се проведе в по-късен начален час – в 11.00 часа вместо в първоначално предвиденото начало от 8:00 часа, за да могат училищата с изборни секции спокойно да организират провеждането му. 

Комисията по образование прие окончателно предложението на Омбудсмана за втори шанс на матурата - вход за ВУЗ

За първи път учениците, които не могат да се явяват на национално външно оценяване поради здравословен проблем, наложил болничен престой, поставяне под карантина или изолация, както и поради смъртен случай в семейството ще имат възможност да се явят на съответния изпит на допълнителна дата. Конкретната дата за него ще се определи на база данните от подадените заявления. „Това е дълго чакана промяна в образователната ни система и трябва да разясним максимално добре на децата как и в какви случаи могат да се възползват от нея“, подчерта Галин Цоков.

Друг нов момент е, че на седмокласниците ще се даде повече време за работа по първата част от изпитите – така те ще разполагат със 75 мин. вместо традиционните 60 мин., за да могат да работят спокойно и да покажат знанията си. В теста по математика ще има две задачи повече с избираем отговор за сметка на две задачи по-малко с кратък свободен отговор. За 10. клас пък изпитът по БЕЛ ще включва две задачи по-малко, за да имат повече време за мислене. За десетокласниците изпитът ще е по-практически ориентиран, за да се измерят умения.

На предстоящата сесия ДЗИ за първи път ще има възможност за повторно явяване на матура за повишаване на резултата. Възможността бе дадена с промени в Закона за училищното и предучилищното образование, като оценката от този изпит ще може да се използва само при кандидатстване във висше училище. Желаещите да го направят ще трябва да подадат писмено заявление в образователната институция в срок между 24 и 26 април.

Проведените за първи път в изцяло различен формат конкурси за директори на училища бяха друг основен акцент в дискусията на министъра с началниците на регионалните управления на образованието. Той им благодари за добрата организация. „За нас ще е изключително важно и полезно да дадете мнение по отношение на предизвикателствата, а и как могат да се подобрят, за да се организират още по-добре следващите конкурси“, каза министърът. Експертите от МОН и началниците на РУО отбелязаха, че новият формат е мерил не само познаване на нормативната база, но и лидерски качества, умения за мислене и вземане на решения, което в дългосточен план ще има положително отражение за цялата система.

Министър Цоков съобщи, че предстои и широка дискусия с директорите на училища по подготвени важни проекти за документи – рамката за качество и стандарт за качество, промени в правила за дейността на регионалните управления на образованието. Друг документ, който ще се обсъди в системата, е визията за промените в учебните програми и в оценяването. Тези документи трябва да послужат за промени в Закона за предучилищното и училищното образование, когато бъде избран новият парламент, съобщиха от пресцентъра на МОН.

Водещи новини

Още новини