Очакваме, че резултатите на България по Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) няма да бъдат значимо по-добре, но се надяваме да не са сравнимо по-ниски от тези през 2018 г. Това заяви министърът на образованието Галин Цоков в ефира на Нова телевизия.
За предложението за входно ниво за 9 клас, той поясни: „Ще се използва това входно ниво, за да се ориентират учениците към практически задачи и да се видят какви са пропуските.”
„Началният етап на обучение има повече интегралност, знанието се изучава в своята цялост. Учителите до 4-ти клас са двама – работят в екип, което придава добавена стойност към това те да познават учениците и да се обръща внимание на индивидуалното им развитие”, смята министърът.
По думите му израждането на STEM центровете в училите дава възможност учителите по различни дисциплини да могат да преподават съвместно и така да се създават умения за живота. Това са интегрални дисциплини.
„Външното оценяване след 7 клас се е превърнало във вход за гимназиалното обучение, въпросът е как да го направим този вход. Ако направим отделен изпит за прием, това не е ефективно, няма да дадем достъп до качествено образование. Трябва да се ориентираме към интегралност. Искаме да променим характера на задачите, да са свързани с умения, а не с възпроизвеждане на знания”, поясни още той.
Според него учителите могат да създават съдържание, което да адаптират към учениците. Страните, които имат автономност в обучението, имат по-високи резултати на PISA.
„Моята любима образователна система е българската. По нея са се сравнявали и развивали много чужди такива. Държавите в Северна Европа имат голям напредък в образованието, успяват да настроят системите си към бъдещето, формират умения, а не само възпроизвеждане на знания”, допълни той.
„Трябва да има по-голяма емоционална интелигентност в училище и в обществото ни”, коментира той случаят с агресията между ученици в Бургас.